Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
StefanN skrev:Ska du ha en 3.2 AWD så ska du ju ha klart för dig att dom växer inte på träd, just nu finns det en enda i sverige till salu.
När jag sålde min för ett tag sen var det ingen annan ute på marknaden.
T6:a är väl bättre på allt.Kanske stor prisskillnad mot 3,2.
Som jag har läst så är det vanligare på dieslar. Men man ska aldrig säga aldrig, syrrans och hennes sambo står med trasig motor just nu på sin FT, antagligen på grund av det, dock hade dom precis servat bilen, så det får den firman stå för ;p
3,2:an är väl opopulär just därför. Drar soppa som en T6:a men med prestandan som en 2,5T och går inte att trimma. Men om man psykiskt står ut med att se förbrukningssiffrorna och inte kör flera tusentals mil om året så skulle jag inte vara rädd för att köpa en.

Provkör en 3,2:a (FWD eller AWD spelar ju mindre roll då, bara för att få känna på motorn) och se vad du tycker.
Mkt fakta,skall försöka smälta allt men bra info.skall försöka hitta 3.2 och provköra det är nog det bästa.
En fråga bara,awd är den framhjulsdriven eller är den konstant 4 hjulsdriven? (Typ Audi)
finns det någon typ av diff. (skall användas som dragbil ganska mkt.)
av Lövet
3.2 finns både framhjulsdriven och fyrhjulsdriven. Heter den 3.2 AWD är den fyrhjulsdriven och har därmed en haldexdiff som kopplar in fyrhjulsdriften vid behov.

Jag har haft en 3.2 och motorn i sig är alldeles utmärkt men tyvärr är automatlådan inte anpassad för den motorn. Låter den inte varva alls som den ska utan är i princip programmerad för en diesel eller lågtrycksturbo. Detta gör att motorn känns tröttare än den egentligen är. Felfri är den dock och i verkligheten drar den snarare mindre än 2.5t.
av Mwi
Om du skall använda bilen för att dra mycket släp bör du undvika 2,5T/2,5FT automat, prestandan är bra men förbrukningen blir utan problem över 3l/mil oavsett om man kör etanol eller bensin, hur 3,2 fungerar som dragbil vet jag inte. Men om du skall dra mycket släp är diesel ett bättre alternativ.
Mwi skrev:Om du skall använda bilen för att dra mycket släp bör du undvika 2,5T/2,5FT automat, prestandan är bra men förbrukningen blir utan problem över 3l/mil oavsett om man kör etanol eller bensin, hur 3,2 fungerar som dragbil vet jag inte. Men om du skall dra mycket släp är diesel ett bättre alternativ.
Över 3l/mil......
Nu känns det som överdrift!

Jag kör själv en 2.5FT med en husvagn bakom 1600kg fullbredd (2.5m).
Mätt vid pumpen så ligger den på ca 1.6l/mil med BF98 i tanken.

Men sen får man ju se på hur mycket man kör...
Ska man köra 1000mil/år med husvagn så ska man nog köpa en diesel.

Men kör man 150mil/år med husvagn så fungerar en 2.5FT utmärkt.
Likaså en 3.2a.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]