NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snabelhund
Hej, jag tänkte som nybliven medlem be om köpråd. Jaghar blivit pappa nyligen och det finns ett stort behov av att byta bil från nuvarande Mitsubishi colt -09, då den är alldeles för liten.

Jag tilltalas mer och mer av Volvo V50 då jag tänker att den är lagom stor och säker samtidigt som den också är snygg.

Min kravspecifikation är att bilen jag söker ska vara:

-säker, då jag kommer frakta runt mitt barn i den.
-driftsäker, har tummen mitt i handen och även om jag inte är helt ovan med att skruva så undviker jag gärna det. Verkstadsbesök är nödvändiga, men det är ju alltid tacksamt om det inte är alltför tätt mellan besöken
-relativt tyst i motorvägsfart, jämför iofs med nuvarande bil, vilket gör att det mesta bör vara bättre än den jag har nu...
Det är också en fördel om det är relativt oöm inredning då jag ofta fraktar runt cyklar och skidor i bilen.

Detta är egentligen de krav jag har, saker jag bryr mig mindre om är 0-100 prestanda, stereo, eller trimmöjligheter.

Jag är alltså ute efter en kompetent familjefraktare och undrar därför om en v50 kan vara rätt väg att gå, vilka fallgropar finns och vad bör jag känna till? Bör jag rent av köpa En V70, är det bättre med en större kombi? Hur skiljer sig förbrukning mellan V50 och V70?
Min budget är runt 80-100k
Jag kör ca 1000-1500 mil per år, vilka motoralternativ bör jag undersöka?

Tack på förhand
//Nils
Användarvisningsbild
av P210
Välkommen till jagrullar!

Finns fler här som tycker den är snygg, lagom stor och säker..
Kör själv en 2010:a som nu nått 17000mil utan större reparationer.
För de pengarna du nämner får du en av de sista årsmodellerna -10/-12 med under 10k på mätaren. Dieslar överväger om man kollar utbudet, bensinvarianterna är ofta 1.8/1.8F, dessa varvar rätt friskt i motorvägsfart, men kan du leva med det är det kanske bättre val än en diesel om du inte kör så mycket långkörning. Hittar du en äldre diesel med PSA 1.6d eller 2.0d så är det dyra partikelfilterbyten á 12000mil.

Sista årsmodellen med beteckningen Classic på bagageluckan har skinnklädsel som är lätt att torka av om det kladdas tex glass i baksätet!
Starndardklädsel T-TEC har en tendens att spricka i sömmarna, kolla förarsätet.
Gillar du lasta långa saker i bilen kan det vara bra att veta att även passagerarstolens ryggstöd kan fällas så t.o.m en surfingbräda går in..

Saker att kolla inför köp är att värme/kyla fungerar, AC-anläggningens kondensor och dieslarnas parkeringsvärmare är saker som brukar ge upp förr eller senare. Tidiga årsmodeller hade en del elfel och problem med bl.a generator, men de sista årsmodellerna är avlusade, ingen volvomodell är bättre än de med Classicemblemet på bakluckan! Kolla serviceintervaller och hur mycket fordonskatten kostar, kan vara dubbelt upp på stora dieslar/automater vs tex en D2:a. Annars generella saker som skicket påbromsar/bromskivor, att hjulupphängning styrning är i bra skick, inget knirk eller missljud.
av EddyMe
Hej. Jag har både V70 och V50. För oss med två småbarn är V50 helt utesluten när hela familjen ska iväg. Den är helt enkelt för liten, oavsett om du ska ha med barnvagn eller inte. Mitt tips: Köp en V70.
Användarvisningsbild
av Micce1980
EddyMe skrev:Hej. Jag har både V70 och V50. För oss med två småbarn är V50 helt utesluten när hela familjen ska iväg. Den är helt enkelt för liten, oavsett om du ska ha med barnvagn eller inte. Mitt tips: Köp en V70.
:roll: Och för oss två som ofta drar på eurotrip men två andra vuxna och några väskor och sedan en j-a massa vin på hemvägen funkar en V50 kalasbra. Alltså ta en provkörning och se vad som passar dig bäst TS, vad som är litet/stort är högst subjektivt. I den prisklassen kanske en V50 1.8F eller en V70 2.0F, om möjligt 2010 eller nyare. Ut och provkör nu och sen hem och räkna på vilken motor som blir bra till din användning.

Vad de olika motorerna drar står "grovt" hugget på transportstyrelsens hemsida "fråga på annat fordon"
av Rådlös
Jag har en V70 2.0F -08. Jag kör alltid på E85. Den drar i genomsnitt 1,18 l/mil. Uppmätt över ett par månader. Eftersom en V50 blir lite mindre och lättare torde den dra mindre. Skall man dra husvagn eller annat släp så drar den markant mycket mer. Men en släpkärra till kommunens sopstation eller någon soffa från IKEA märks inte så mycket.
Användarvisningsbild
av grillchips
För vår familj som tills för en månad sen var två vuxna och ett barn funkade V50 alldeles utmärkt. Vid långresor då extra packning behövdes så fick man leka lite tetris i skuffen men definitivt tillräcklig och V50 är generellt en väldigt trevlig kärra.
Nu när vi fått vårt andra barn så märkte vi direkt att den var lite liten när vi förra veckan var iväg över helgen. Framförallt är det vagnen som tar lite dum plats med liggdelen, utan liggdelen är det inga bekymmer alls och det fyrkantiga utrymmet i skuffen är lättpackat. Så har man inte hunnit skaffa en vagn ännu så kan man ju anpassa sig lite extra.

Vi kikar på ny bil nu men jag känner redan att jag verkligen kommer sakna V50n, dess former, dess storlek, hur praktisk den är för en mindre familj. Icke att förglömma, relativt billig i de flesta sammanhang också. Jag rekommenderar V50 varmt som du kanske märker.

I övrigt ska du lyssna på det framförallt P210 skrev, han har rätt på varenda punkt.
av dieselputte
När vi valde bil efter jag lämnat tillbaka V70 D5 förmånsbilen hade vi 2 barn 4 och 9 år. Valet stod då mellan en ny V70 2.4D och en V50 2.0D som var dryga året gammal. Frugans längd (148 cm) avgjorde då hon precis hade tagit körkort med V50/S40, hon hatade V70. Sen kom det 3e barnet , det har gått , men var lite kämpigt så länge vi hade barnvagn.

Nu är yngsta snart 9 år och vi har kvar samma bil, tycker det funkar bra ändå, bråkar i baksätet gör de även om man har V70 :wink: .

Har bytt generator, 2 st batterier (pga dieselvärmaren+tidur) , 2 st tryckgivare för partikelfiltret , varav ena på garanti, samt EGR på garanti.

Det som bytts sedan är enbart slitage detaljer , bromskivor+belägg, kompletta fjäderben bytta fram, framruta, Xenonlampor, kamrem. I övrigt har det varit problemfritt , men härdomdagen började troligen ett hjullager leva om @13000 mil

Kan man byta dessa detaljer själv finns givetvis en del att tjäna och det är ju sällan något annat går sönder, detsamma gäller V70 som dock har en del komponenter som håller längre.

Skall ni bara ha 1-2 barn så kan ni klara er bra med V50, en takbox sväljer mycket om det blir trångt, så det kan vara en lösning. Skall ni ha 3 barn är V70 det givna valet.

Läs P210 råd om vad man bör kolla up innan köp, kolla även länkarmsbussningar om bilen har gått långt + lite till åren.
av Snabelhund
Tack! Grymt bra info! Hur är det med spruckna säten, går det att laga eller är det utbyte som gäller? Hur är det med diesel kontra bensin, kör rätt mycket korta sträckor i stan,även om vi gör ett par långresor per år, vilket bränsle/motortyp är att föredra?
Tänkte även passa på att höra mig för om ni kan rekommendera någon seriös bilhandlare i Stockholmsregionen?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Snabelhund skrev:Tack! Grymt bra info! Hur är det med spruckna säten, går det att laga eller är det utbyte som gäller? Hur är det med diesel kontra bensin, kör rätt mycket korta sträckor i stan,även om vi gör ett par långresor per år, vilket bränsle/motortyp är att föredra?
T-tec är det som spricker, både på V50 och V70. Det går lätt att byta eller laga om det är så, hade inte låtit den biten stå i vägen för köp

Här har Mr. V50 (grillchips) gjort en guide för byte av klädsel http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=127121 vid reparation finns te.x. colourglo med flera

I ditt fall hade jag valt en flexifuel eller bensin, kommer själv köpa en V60 T3 (om jag får som jag vill) vid nästa bilköp, kör själv 12 000 - 16 000 i snitt och vissa kortare turer, det enda som talar för en D3 är just tidur för mig (varm motor, kupé)
Användarvisningsbild
av grillchips
Haha tack Micce. ;)
Hittar du skinn så tycker jag att du ska prioritera det, T-tecen funkar men spricker förr eller senare. Ny klädsel hos Volvo är dyr (3000 har jag för mig, det är bara för dynan, hade det varit hela stolen hade jag kunnat ta det), jag antar också att du inte kommer ränna runt på självplocks-skrotar och då bunkra upp med fräschare klädslar som jag och andra gjort.
Jag har även fått en mindre reva i ryggstödet på passagerarstolen efter att jag lastade något för längesen, så stryk tål klädseln uppenbarligen inte alls.

Jag kör 1.8F här i Stockholm (kör enbart på etanol året om och mest stadstrafik), snittar väl 1.2-1.4l/mil men det är inte helt rättvist eftersom jag dels kör med 19" och sänkt kärra.
Man är inte först iväg vid rödljusen och den varvar högt i motorvägsfart MEN motorn är faktiskt ganska trevlig ändå. På etanol tycker jag den är förvånansvärt rapp på växel 1-3 men sedan blir den smått begränsad.

Det som däremot "stör" mig är att efter ett par år med V50 så har jag bekantat mig med många som haft samma modell men lite olika motorer. T5 har lite högre skatt och är lite dyrare i inköp men förbrukningsmässigt verkar den fan ligga marginellt över 1.8F - framförallt om man kör som en hederlig typ. Hade jag fått välja idag så hade jag lagt siktet där, utan att tveka.
Annars: en 2.0 Classic Momentum som denna, dock lite över din budget.
https://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V ... ?ca=11&w=3
Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]