Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1086478
Schmoyoho skrev:Jag fick också 1,02 på lambdavärdet på besiktningen men har inga felkoder så jag har inte brytt mig. Antar det är knas på luftsidan då, typ luftmassemätare eller liknande? Har fått stiften bytta sedan dess men har inte besiktningen förrän till höst... så det blir ju intressant.
Läckage i avgassystemet efter lambdasonderna är mer troligt, jag har läckage på ett ställe på mitt avgassystem precis före ljuddämparen. Tätar jag den läckan så kan jag garantera att lambda värdet hamnar på 1, för det är inte alls stort läckage som behövs innan lambdavärdet sticker iväg.
#1086488
DayDreamer skrev: Ja dom var att väldigt ojämna men men man får väl vad man betalar för när det gäller bromsar :roll:
HC är kolväte.

Kolväten:
Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden. Kommer motor oljan med i förbräningen så stiger HC värdena också.
fanns blandannat här att läsa om det http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Mjo, men det märkliga är ju att samtliga "orsaker" egentligen ska få lambdan att skrika i högan sky - och det gör den ju inte, den är perfekt.. Kammarna är ju garanterat 100% rättställda, stiften är nya, fördelare och rotor är mer eller mindre som nya.
Det enda i tänddelsväg som ev. är lite kasst på min är isf kablarna... Men den misständer/hackar/hugger ju inget som halv-risiga tänddelar brukar orsaka (I)

Motorolja i förbränningen.... Det tror jag inte då den inte varken blåryker eller drar någon olja längre. Men det är klart, jag har ingen aning om hur mycket/lite olja som krävs för att sabba HC'n. Kanske är så lite att det inte syns på avgaserna/märks på nivån, men som ändå är tillräckligt för HC'n...
#1086497
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev: Ja dom var att väldigt ojämna men men man får väl vad man betalar för när det gäller bromsar :roll:
HC är kolväte.

Kolväten:
Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden. Kommer motor oljan med i förbräningen så stiger HC värdena också.
fanns blandannat här att läsa om det http://sunmaskin.se/utbildningar/sun-avgasskola
Mjo, men det märkliga är ju att samtliga "orsaker" egentligen ska få lambdan att skrika i högan sky - och det gör den ju inte, den är perfekt.. Kammarna är ju garanterat 100% rättställda, stiften är nya, fördelare och rotor är mer eller mindre som nya.
Det enda i tänddelsväg som ev. är lite kasst på min är isf kablarna... Men den misständer/hackar/hugger ju inget som halv-risiga tänddelar brukar orsaka (I)

Motorolja i förbränningen.... Det tror jag inte då den inte varken blåryker eller drar någon olja längre. Men det är klart, jag har ingen aning om hur mycket/lite olja som krävs för att sabba HC'n. Kanske är så lite att det inte syns på avgaserna/märks på nivån, men som ändå är tillräckligt för HC'n...
Ja precis lambdan borde ju även reagera, den regerar ju dock ej på om det skulle vara motorolja med i förbränningen. Hur är turbon då, den kanske läcker ypperst lite mot avgas turbinen för att ställa till det med HC'n?
#1086498
White skrev:Jag har också "högt" HC sedan jag chippade bilen och böt till sportkat, men kollar man stiften ser dom riktigt fina ut och bilen går skitbra så jag bryr mig inte. :)
Det är väl kissen som inte orkar att rena allt därav dom lite högre HC värdena skulle jag tro :)
#1086501
DayDreamer skrev:Hur är turbon då, den kanske läcker ypperst lite mot avgas turbinen för att ställa till det med HC'n?
Turbon är väl normalsliten skulle jag tro. Och min bil har ju gått nästan exakt lika mycket som din :P
Det var också förvånansvärt lite olja i tryckrören när jag hade bort dom, så kompressorsidan verkar ju vara helt ok iaf.

Någon som vet vilka partiklar kissen ska rena bort? Det är väl typ den enda komponent jag kan tänka mig är halv-skrot.
#1086504
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Hur är turbon då, den kanske läcker ypperst lite mot avgas turbinen för att ställa till det med HC'n?
Turbon är väl normalsliten skulle jag tro. Och min bil har ju gått nästan exakt lika mycket som din :P
Det var också förvånansvärt lite olja i tryckrören när jag hade bort dom, så kompressorsidan verkar ju vara helt ok iaf.

Någon som vet vilka partiklar kissen ska rena bort? Det är väl typ den enda komponent jag kan tänka mig är halv-skrot.
CO, HC och NOx är det den ska rena bort.
  • 1
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 176
  • 252
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]