Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohnPaul
Hej, novis och ovan användare här som hoppas på svar ang. A/C'n.
Bilen är gammal, S80 -99'a T6'a, och nu när det blev varmt ute så fick jag en känsla av att A/C inte alls kunde blåsa in kall luft i kupén som tidigare, ingen A/C service är gjord på dom senaste 8 åren och min dumma fråga blir om en sådan kan rekommenderas av er som kan det här med A/C?
Något annat att tänka på i samband med detta?
av andersuw
Det kan finnas ett antal skäl till att ACn inte fungerar som den skall, exempelvis brist på köldmedium på grund av en läcka, brist på kölmedium på grund av naturlig diffusion (AC-system är aldrig hundraprocentigt täta och behöver fyllas på ibland även om det inte finns någon egentlig läcka) och problem med kompressorn av ett eller annat slag (t.ex. att dess magnetkoppling tenderar att släppa).

Dessa problem är i allmänhet inte särskilt lätta att själv åtgärda och om du är novis på bilar råder jag dig att vända dig till någon bra firma som arbetar med just AC-problem på bilar. Be dem till att börja med bara kasta ett öga på bilen för en första diagnos och be om kostnadsbesked på vidare felsökning om det behövs samt på de åtgärder som de föreslår att vidta. Om felet är litet och du hittar en bra firma behöver det inte bli dyrt. Men det kan bli det. Så var på din vakt när det gäller kostnadssidan.
av JohnPaul
Hej igen. Novisen här igen ang. A/C'n.
Jag gjorde som den vänlige andersuw tipsade om och A/C verkstaden sa att kondensorn läcker lite, dom ville ha lite över 7 tusen inkl. delar och när jag då frågade vad som menas med delar sa dom kondensorn, köldmedium och olja service. Jag frågade då vad själva kondensorn kostar och fick svaret ca 2,5 tusen. Tyckte spontant att över 7 tusen då lät mycket och drog en vit lögn och sa att jag har inte sju tusen nu. Dom var vänliga och sa då att det läcker inte så mycket, vi kan fylla på/byta köldmedium och serva den så länge så håller det nog över sommaren, vilket jag då tackade ja vilket visade sig bli strax under tusenlappen.
Surfar kan jag och fick då känslan av att en beg. kondensor kostar från 500 kr (men då är det nog inget att ha) upp mot runt 1500 kr. Surfade vidare och den här sidan hade onlinesupport och där fick jag beskedet att en ny (enl. länkar) skulle passa och att den var på extrapris, ca. 1200 kr ordinarie pris ca. 1700 kr. Men nu blir ju frågorna då vågar jag köpa detta, komeer det att passa? och, jag hörde av en polare att jobbet att borde handla om runda två timmar och i så fall kanske jag kan komma undan med runda 1500 kr plus 2-3 timmar jobb och jmf med dryga 7 tusen låter det nästan för bra för att vara sant.

http://www.bildelaronline24.se/vemo/2295131
med http://www.bildelaronline24.se/nrf/7670894
eller
http://www.bildelaronline24.se/nrf/2388756
av m2c
Eller så skiter du i att byta och fyller på envirosafe.se varje vår för under femhundringen.
av m2c
Jo, det kan ju lika gärna vara en väldigt liten läcka när de fyllde ändå. Kanske funkar flera år?
Om du fyller envirosafe, så gör det inte i onödan. Det är lika illa att ha för mycket gas i systemet.
Utan vänta tills den kyler för dåligt / inte startar alls. Och fyll hellre för lite än för mycket och fyll mera sen. Sök lite på xxargs inlägg här på forumet för att veta när systemet funkar optimalt.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]