Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZMGD
HEJ!

Jag har nyss köpt mig en v70ii 2,4D summum MY10, och herregud så nöjd jag är!
Men det enda jag stör mig på är framstolarna som är skrynkliga/rynkiga..
Förstår ju självklart att det blir en del slitage, men bör ju gå att åtgärda till viss del..
Första gången jag har helskinn så här kommer lite frågor:

1. Går det här att åtgärda? Hur?

2. Hur kan man förebygga att det här uppkommer?

3. Hur får man bort repor/rispor i läder?

4. Hur brukar ni ta hand om era lädersäten regelbundet?

Bild
Bild

//ZMGD Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har någonstans fått höra att fyra gånger per år är optimalt. Jag gjorde en behandling ganska direkt efter jag köpte min bil och sedan så, ptja, blev det ingen på typ ett år. Lädret kändes inte så kul efter det och jag fick en del liknande rynkor som jag inte hade förut. (lite OT men är det s.k standardskinn du har? Jag har trott jag haft någon sorts standardskinn eftersom jag har fejkläder på sidorna och baksidan av stolarna men när jag kikade på spec:en från fabrik står det jag har soverign hide-läder. Finns det fler steg? Antar att inscription/exec/ventilerat är det finaste/dyraste lädret, det känns iallafall så?)

Jag köpte ett kit från leathermaster på en möbelaffär. Heter car-något tror jag men om du är osäker så är det turligt nog en volvo-interiör på bilden :P
Håll det rent. , det räcker länge. Så illa såg inte ens mina ut efter 4 år och då gjorde jag rent stolarna med vatten och en mf duk max en gång per år.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Behandlar mina säte två gånger/år. Använder Volvo`s läderkit, min bedömning är att andra produkter fungerar lika bra dessutom till ett lägre pris.
När det gäller repor är tipset att höra med rekonditioneringsfirmor, Colorglo är ett exempel.
Tack så mycket för alla svar!
Jag ska köpa Volvos lädervårdskit och se hur det hjälper! :)
Lovar att lägga upp bild på resultatet :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]