Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wolv
Hade bilen inne på verkstad igår för byte av skeva främre bromsskivor. Då passade man på att lägga på den senaste mjukvaran och jag fick då Spotify på köpet, mycket bra.
Men en annan sak som jag märkte efter någon timme var att körläget "Save" är borta. Någon påläst person här inne som har koll på varför det har försvunnit? Eller om det kan vara så att det försvunnit i min bil av misstag?
Om det är så att det är borta på rätt grunder så kan jag tycka att man borde bli informerad som ägare av bilen då de blir av med funktionalitet som man räknar med ska finnas där. Jag använder save rätt flitigt när jag ligger några mil på motorvägen och vet att jag har några km långsam körning framför mig.
Användarvisningsbild
av philipsguy
Klippt ur MY17 reference Book:
Då karaktäristiken i körläge Save tenderar att bli olika i till synes liknande körsituationer har det upplevts som komplicerat att förstå.
Körläge Save bestod av två delfunktioner. Dels kunde högvoltsbatteriets laddningsnivå frysas, dels kunde högvoltsbatteriet ges en forcerad laddning upp till en viss nivå.
Till införande 16w17 har körläge Save tagits bort som eget körläge. Istället har Save brutits ned i dess två huvudfunktioner och gjorts tillgängliga via funktionsmenyn i CCD som två separat val. Dessa kan användas oavsett valt körläge om rätt förutsättningar är uppfyllda och hybridsystemet fungerar felfritt.
av wolv
Det var verkligen svar på tal. Tack för informationen, philipsguy! :)
Då ska jag kolla in de nya funktionerna i funktionsmenyn vid nästa tillfälle. Trevlig helg!
av wolv
XC90_Executive skrev:Ja allt är i sin ordning! :D

Nu finns det "hold" och "charge" att välja istället. Oavsett körläge! Jag har dock inte mjukvaran själv ännu. Ska tanka i det samtidigt som Polestar.
Det blir nog bra. Större flexibilitet. Men en del kombinationer blir rätt motsägelsefulla, t.ex. körläge "Pure" och "charge". "Pure" och "hold" blir rätt knepigt det med :D Så jag är tveksam till om syftet med att få det lättare att förstå uppnås.
av Dundermuppen
philipsguy skrev:Klippt ur MY17 reference Book:
Då karaktäristiken i körläge Save tenderar att bli olika i till synes liknande körsituationer har det upplevts som komplicerat att förstå.
Körläge Save bestod av två delfunktioner. Dels kunde högvoltsbatteriets...
Stod det verkligen "högvoltsbatteri" och inte högspänningsbatteri? Man säger ju knappast långmeter när något är längre.
Taskig maskinöversättning kanske.
Användarvisningsbild
av Funk
Högspänning är det först över 1500V DC så det är korrekt med högvolt även om det låter uppstyltat..

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Åh va avis jag blir! Jag vill också ha läget hold istället för save som det funkar i V60 TE. :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:Åh va avis jag blir! Jag vill också ha läget hold istället för save som det funkar i V60 TE. :)
Samma här! Jag önskar de kunde lägga in charge på eller av på menyn så save bara kör hold som default. Skönt att framtida bilar är bättre iaf

Skickat från min E6553 via Tapatalk
av Joppase
Jag har uppdaterat min T8 för en vecka sedan. Save läget är borta från rullmenyn och är som ni säger ersatt i inställningsmenyn. Mycket sämre då det är krångligt att välja under körning.

Men: jag kan se menyn men jag kan inte ändra. Knapparna för de olika körlägena är gråa och går inte att välja. Någon som vet varför?
Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]

Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]