Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MorganH
Jag bytte nyligen olja i M47 lådan, då hade jag haft biltemas typ g atf olja som var röd till färgen. Den nya flaskan från annan tillverkare var genomskinlig eller ljusbrun, jag tänker mig att det nu blir svårare att se när den är skitig? Vilket bättre märke än biltema kan jag välja i fortsättningen med en röd olja?
av NilsO
Å andra sidan brukar man ju inte "kolla" oljan i de manuella lådorna – det är ju egentligen bökigare än att byta oljan. Och de behöver ju inte alls bytas lika ofta som i automatlådorna.
Jag har en M47-låda i min 945 1993. Läste mig till i forumet att det ska gå bra med fin motorolja i den växellådan. T.o.m att Volvo rekommenderar detta när originaloljan byts ut.

Jag "sköljde igenom" min först med växellådsolja för några år sedan. Ändrade mig efter att ha läst ovanstående och bytte till samma olja som jag har i motorn för ca ett halvår sedan. Fungerar alldeles utmärkt.
Jag tror den enda lådan som är kräsen vad gäller olja är M46, pga hydrauliken i överväxeln.

Men Volvo rekommenderar och säljer numera exakt samma olja till alla manuella lådor i 240, 740 och 940 (M45, M46, M47, M90).

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]