Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av J00r
Hej, jag funderar på köpa en 740 tic och det finns ju många fina med automat till bra pris, då undrar jag hur mycket jobb som krävs för att byta till en manuell låda. Har en M46a liggande som skulle passa rätt bra tror jag.
Användarvisningsbild
av lilleman
varför manuel när det finns automat :lol: mvh roger
av J00r
För att jag vill ha manuell, vill ju ut och sladda osv. Dessutom drar det mindre sås.
Användarvisningsbild
av lilleman
då ska jag med börja sladda så det går åt mindre sås :???: :lol: mvh/roger
av J00r
jaja skit samma jag vill ha manuell och jag undrar om man behöver byta främre kardan och någe mer?
Användarvisningsbild
av lilleman
har inte gjort det på en 740 men på 240 och det blev till att byta pedalställ och svänghjul och främre biten på kardan du har startspärr på automatbilar tror den sitter i spaken på 740 på 240 fick jag skarva ihop dessakablar glöm inte att svänghjulet skall sitta i ett specielt läge det står nånstans på forumet jag har säkert glömt nåt mvh/roger
av J00r
Okej, förstår varför du sa att man ska köra med automat då. Men det lät inte helt ogörligt.
av nofear745
Inte nå svårt att byta till manuell. Byt kardan o sen vet jag inte om du måste byta växellåds balk.
Användarvisningsbild
av lilleman
nej det är genomförbart jag vet inte hur det är med besiktning och sånt killen jag bytte till låtsades som ingenting och ingen på bilprovningen märkte nåt men det är cirka 15-år sen nu :lol: det lättaste är ju om man har en donatorbil innan du gör något så kolla med bilprovningen först mvh/roger
av J00r
okej, jo men dom borde väl ändå inte bry sig.
Bensinpriser v2

Går fort uppåt Tankade 180 liter […]

En ganska vanlig 245:as liv

Jag har sedan i slutet av sommaren hållit p&[…]

Jag kom precis 6.2mil. Blandad körning, 4 per[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]