Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle945
Någon som har någon erfarenhet av ovanstående bilar alla runt -08, kända fel man bör akta sig för
eller något bra typ kammrem/kedja eller så.Tänkte byta upp mig helst till en 3.2L 6:a an alltså
om den inte är alltför törstig,men 2.5L FT kanske är ok den med.Kom gärna med tips/förslag.
Så här är det med kamkedjan, det finns ingen servicepunkt för kamkedjan. Det betyder att den byts vid behov långt fram i någon avlägsen framtid. Den beräknas alltså vara långlivad.
Men nu undrar jag: Är det verkligen kamkedja i dom större F-motorerna? Jag har det i min 2.0F och det finns även i 1.8F, men dom större motorerna är jag osäker på.
Skall du köra på E85 (du frågar ju om F-motorn) så har du en högre bränsleförbrukning än om du väljer en ren bensinmotor. Det "bara är så"! Räkna på ungefär 30% mera. Det går att snålköra, men det blir knappast någon rolig körning. Och man vinner nog inte så mycket som man hade förväntat sig.
3,2:an är väl okej på landsväg förbrukningsmässigt men kan dra en del soppa i stadstrafik pga automatlådan. 2,5T/2,5FT med polestar har väl kring 250 hk kontra 3,2:ans cirka 238?

Lång årlig körsträcka: Diesel
Flest hästkrafter per krona: 2,5T
Driftsäker motor med ett skönt knorr: 3,2 (största fördelen med en sexa jämfört med 2,5T är bara den marginella risken med att multiremmen skär men allt som allt hyfsat liten risk vad jag förstår)
Hästar+driftsäker motor+skönt knorr: T6 (förbrukningsmässigt likvärdig med 3,2:an, give or take, men 50-80 hk fler beroende på om du har polestar i t6:an).

Några förbrukningssiffror från Volvo: https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

3,2 AWD drar 8,4 på landsväg kontra 7,7 som FWD, större skillnad än jag trodde. Förstnämnda är ju nästan som en V8 i förbrukning :o
Jag skulle välja 3,2 framför 2,5T alla dar i veckan. Inte törstigare utan snarare snålare. Tystare. Skönare ljud. Lirar bättre med automatlådan. Har haft båda!
Jag har sneglat på 3.2 men varit lite osäker har hört sägas att dom liksom T6:an har dålig bakaxel fram till -10
och ett ras det vill man ju inte vara med om.Någon som vet om det är något annat " problem" med just 3.2 runt -08??
En annan sak,den är väl bara framhjuls driven vid normal körning,eller driver den ALLTID på alla fyra?
Om man vill jämföra prestanda så är det dött lopp.
Jag och en kompis var tvungna att testa.
Hans 3.2 -08 238hk
Min 2.5FT -11 231hk.

Dom gick helt jämt.
Både från stillastående och rullande.

Men är det FTn med 200hk, så bör 3.2an slå den.

På pappret så ska FTn vara marginellt snabbare.
Men i princip omöjligt att urskilja på landsväg.

Möjligtvis med Polestar i FTn så hade man nog kört ifrån 3.2an.
Men original så är det dött lopp.
Rolle945 skrev:Jag har sneglat på 3.2 men varit lite osäker har hört sägas att dom liksom T6:an har dålig bakaxel fram till -10
och ett ras det vill man ju inte vara med om.Någon som vet om det är något annat " problem" med just 3.2 runt -08??
En annan sak,den är väl bara framhjuls driven vid normal körning,eller driver den ALLTID på alla fyra?
Jag tror det är alla bilar upp till MY10 som är drabbade, inte bara sexorna. Fick det förklarat av en mekaniker som att differentialen fuktar ut olja över tid och om du t.ex trampar järnet i motlut så kan pinjonglagret tappa smörjningen med ett ras som följd. Vet inte om de nya diffarna är bättre i oljefuktningsavseende men man har tydligen lagt till ett skvalpskydd så att du inte tappar smörjningen.

Jag har en MY07 och har tänkt kolla nivån i diffen själv. Man fyller upp till pluggen och suger sedan ut 50 ml, så det är ju inte allt för krångligt. Servar du bilen på aukt. verkstad så kollar de efter tecken på att diffen fuktar olja men det är ju ingen komplett garanti om bilen börjar bli till åren, som med min bil. Lite över lång tid liksom. Tror en liter olja kostar några hundra från Volvo.

Om du är rädd för värsta falls-scenarion så hade jag oroat mig mer över att köpa en 2,5T pga risken med att multiremmen pajar och trasslar in sig i kamremmen. Inte för att det är någon stor risk heller, men om man utgår från att haverierna avspeglar sig på forumet så känns det som en större risk än bakaxeln.

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]