Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plastbit
Har en v70n med snikljudet. Med papphögtalare utan slutsteg
Har tänkt byta ut HUn, fram och bakhögtalarna till eftermarknadsgrejer.

Slutsteget har jag tänkt lägga i kombidelen.
Antar att samtliga högtalarkablar kommer ut bakom stereon.
Men finns det nåt smidigare ställe man kan ansluta högtalarnablarna till steget?
Så jag slipper dra både högtalarkablar och lågnivåkablar från stereon till slutsteget i bak.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag funderar på samma operation bara jag lyckas bestämma mig för en HU.

Min plan är att att till att börja med bara driva framsystemet med slutsteg eftersom det är ett tvåkanals jag råkar ha liggande. Men jag tänkte dra kabel för allt när jag ändå grejar.

Jag tänkte dra lågnivå från stereo till bagage och sedan högtalarkabel fram till stereon igen och klippa in på ISO-kablaget så slipper jag göra så mycket åverkan på bilen. Att dra ut det i dörrarna verkar klart meckigare, men det kanske det inte är?
av Plastbit
Jo på min förra bil så bytte jag till backspeglar med blinkers. o fick då dra en ny kabel genom dörren.
Inget omöjligt jobb.. Men tar ju lite tid..
O ja kan tänka mig att orginalkablarna lär räcka gott o väl till de flesta högtalare.
Så kan jag spara in den tiden o jobbet så gör ja gärna det.

Jo klippa i isokablaget låter vettigast. Jag vill helst också röra orginalkablaget så lite som möjligt
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Eftersom jag redan haft isär dörrarna för att byta högtalare och dämpa så känner jag inget större behov av att plocka ner allt igen :)

Jag postade en tråd om HU-funderingar häromdagen, så fort jag lyckas bestämma mig där så blir det kabeldragning. Nästa vecka kanske.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Igår blev det operation för min del. Valet av HU landade på en Alpine UTE-92BT. Tacksamt med batteriet i skuffen för dragningen av ström och jord till steget där.

Signalkabel drog jag längs passagerarsidans tröskel eftersom jag tyckte mig hitta lite tjocka kablar på förarsidan som kändes som strömmatning från batteriet.

Det tog sin tid men det var inte allt för blodigt att dra kablarna.

Däremot verkar mitt slutsteg som jag haft liggande i garaget några år vara kasst och låter illa så ikväll blir det en quickfix genom att koppla ihop kablarna i ISO-kablaget igen i väntan på att jag ska orka fixa ett nytt steg. Eller är PA-200 tillräckligt bra för att jag kanske ska nöja mig med en adapterkabel för lågnivå till det?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nu när det gått ett tag så har jag gjort ett par observationer och funderar över nästa steg.

Jag behöver ta ner en av dörrsidorna igen eftersom något vibrerar. Förmodligen misslyckades jag med infästningen av högtalaren.

Det funkar generellt bra med PA200 och en adapter men jag tyckte ljudet blev lite tunnt jämfört med när jag provspelade med en HU803 vilket resulterat i att jag skruvat på en massa extra bas i stereons EQ för att kompensera. Men det låter skapligt ändå.

Tyvärr är man ju aldrig nöjd. Jag funderar över vilket av följande alternativ som ger bäst utdelning:
1. Byta högtalare även i bakdörrarna. Känns nära till hands. Eventuellt köper jag något värre fram och flyttar bak Focal-kittet. Bak sitter original i papper.
2. Byta ut PA200 mot ett eftermarknadssteg att driva alla fyra dörrar med. I så fall siktar jag nog på något kompakt nog att montera på samma bygel under sätet. Spontant verkar det innebära att Klass D är aktuellt.
3. Komplettera med en originalbaslåda. Förmodligen driver jag den då med ett annat slutsteg än det integrerade då jag ändå har både lågnivå och ström draget till bagaget. Andra baslådor är inte aktuella eftersom jag regelmässigt använder hela bagaget. Alternativet vore en under sätet variant men jag är mer skeptisk till sådana än Volvos låda.

Några synpunkter på vilken av de tre som ger bäst prestanda per krona?

Min spontana tanke är att 1 är vettigt och borde göras. 2 är förmodligen det vettiga valet sedan.

Ger 3 någon större utdelning om 1+2 redan är gjort?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Överväldigande respons :)

Jag gick direkt på alternativ 2. Nytt slutsteg. Installerade ett Phoenix Gold RX 400.4 under golvet i bagaget i helgen. Drog fram högtalarkabel till bakom stereon och kopplade på mig på originalkablaget där med en slaktad ISO-adapter. Alltså ingen åverkan på bilens kablage än. Kablarna är långa nog att kunna dras direkt ut i dörrarna istället om jag skulle få för mig det någon dag.

Det blev stor skillnad mot att köra originalsteg med adapter. Bättre balans i ljudet. Inte lika vasst och betydligt fylligare.

Ska förmodligen byta högtalare i bakdörrarna till våren när det är lite varmare så att jag orkar stå ute och ljudisolera också. Ska fästa slutsteget lite bättre också, förslag där mottages gärna.

Baslådan lockar fortfarande, dyker det upp en nära hugger jag nog men det känns inte jätteakut.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]