Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min är ju en 2012:a. Den annonserade också en uppdateringstid på 2 h 55 min när det startade. Efter 68 ½ varv i närmaste rondell har det sjunkit till 2 h 46 minuter. Det är som uppdateringarna via DVD som jag gjort tidigare. De tog också några timmar att tugga in. Lämpligt att göra när man tror man ska köra lokalt ett tag, eftersom navigatorn inte fungerar under tiden. Åtminstone inte i början.

Och ja, för att det här ska fungera måste man ha navigation (RTI). Det är en uppdatering av navigatorns kartor, inte en installation av själva navigatorn. Det som är finessen med den här uppdateringen är att även för äldre bilar, som tidigare var tvungna att göra uppdateringar via köp av DVD-packe och ganska dyr licenskod, går det nu att uppdatera kartorna genom att själv ladda ner uppdateringen från nätet och installera den. Ingen kostnad mer än eget arbete. Och det handlar mest om att vänta på att saker ska bli färdiga.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Joakim6945 skrev:Detta är en dum fråga, men man måste alltså redan ha Nav på bilen för att göra denna uppdateringen, korrekt? min bil är "pre-wired for RTI" men jag har ine Nav just nu,.

Fyller ingen funktion o ha pre wired RTI längre tyvärr .
Kostar 14000 kr o få igång navigatorn när bilen redan ÄR förbered RTI.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Men visst är det så att ingen V70 my12 kan ladda in karta via usb utan att göra denna uppgraderingen först
och även om bilen var på service förra hösten så kan den inte vara uppgraderad då applikationen blev tillgänglig
först för 2 veckor sedan? Korrekt?

Sedan undrar jag lite över överföringen från usb, man kan alltså sätta igång uppdatereringen och låta usbminnet
kvar under en "vecka" så bör den ha uppdaterat efteråt? Dvs den fortsätter där den var varje gång man startar
infotainment systemet (när bilen går igång) och "pausar" när man stänger av bilen. Då bör den under en vecka
fått tillräckligt mycket "on time"?
Den här uppdateringen ingår inte ens om du gör vanlig service. Den tar för lång tid att ladda in. Men det är rätt att den blev tillgänglig i vecka 22 detta året. Det är också rätt att den krävs för att man ska kunna göra uppdateringen via USB, med en karta som man laddat ner från internet utan debitering. Ingen licenskod krävs.

Uppdateringen går till som du beskriver. Det är ingen skillnad jämfört med att uppdatera med skivor. Man sätter igång processen och sen pågår den när du kör. Hur lång tid det tar beror på hur mycket du kör varje dag.
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Jag bokade tid på min närmaste Volvo ÅF. Så ringde en tekniker upp och sa att det inte funkar. Det är från -15 man uppdaterar med USB och vägrar lyssna på vad jag har att säga. Försökte förklara än en gång och sa att jag hade artikelnr. Han så finns det så hittar jag själv i databasen, ok sa jag. Så vi la på efter det och han ringde upp senare och sa att han pratat med sin chef och att det inte finns nåt sånt till min bil. Maler på att jag får uppdatera med skivor. Han vägrar lyssna på mig fortfarande och jag ger upp och bokar hos en annan Volvo ÅF och har tid 5 juli.
Du glömde berätta vilken återförsäljare det är som inte vill. Är ju bra för andra här att veta, så de inte spiller tid på dem.
Fungerar gör det, det kan jag intyga. Dessutom är min bil ännu äldre än din, om det är den från 2013 som du avser.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 26

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]