Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1085794
Hej!

Ska försöka summera allt här mitt i felsökandets stund.

Det började igår med att SRS lampan (airbag) tändes för att sedan slockna av sig själv upprepande gånger utan att jag "återställde" genom att stänga av bilen och sedan starta den igen.

På väg hem från jobbet idag (ca 4 mils resa). När jag har ca 1 km kvar hem så börjar stereon tappa effekt (sprakar i högtalarna) för att sen lägga av helt. Därefter slutar tankmätare fungera samt varvräknaren svaja. Mindre än en halv kilometer hemifrån så slutar hastighetsmätaren att fungera, fläkten (tror jag) blinkers samt övrig belysning (oklart om så var fallet men högst troligt.)

Bilen la av helt medan växel var i med koppling uppe och jag körde. Rullade in på en rastplats för att kolla säkringar samt de enklaste kontakterna.

Plasthöljet på säkring nr.1 För bland annat bensinpumpen var smält men säkringen var hel (15A säkring som det ska va). Han sköt 9-ans säkring 2 gånger (blinkers, bältesvakten m.m)

Han har smält sätet helt på plats 25 (säkringen smält fast men gick aldrig, plasthållaren och området runtikring är smält och brunt/svart). Svårt att översätta ordentligt så ni får infon ordagrant från säkringsöversikten: (Auto low beam EU/OS samt (Rear fog lamps/dimljus bak US/CDN/JPN))

Bilen tar inte emot laddning, fick inte igång den igen efter den la av andra gången, motorn går runt. Kablarna satt bra på batteripolerna, inga synliga kabelbrott, trasiga/isärdragna kontakter/kontaktstycken. Generatorremmen är spänd efter konstens alla regler.

Generatorfel?? Hjälp med info hur jag mäter upp om den ger fullgod laddning tack.

Senast jag pillade på något elektriskt var förra helgen då jag fixade backljusen som inte fungerat på grund av kabelbrott... Inget gav några märkliga fel förrän nu om det nu är det som blivit knas?? Bilen är för övrigt fräsch, inte sönderskruvad och saknar ful-el, skarvar och hemma dragningar.

Tacksam för all hjälp och förslag jag kan få! Inväntar batteriladdaren så jag kan få lite ny kräm i batteriet och se om jag kan fortsätta felsöka... Kopplade dän batteriet och fick loss säkringen som smält fast på plats 25.
#1085798
Bilen tar inte emot laddning
Hmm... kan du förklara vad du menar med det? Har du provat att ladda batteriet, starta med startkablar, eller vad?
fick inte igång den igen efter den la av andra gången, motorn går runt
Hur menar du – går startmotorn runt men bilen går inte igång, eller vad?
Generatorfel?? Hjälp med info hur jag mäter upp om den ger fullgod laddning tack.
Låt motorn gå på tomgång, mät spänningen direkt på batteripolerna. Godkänt är cirka 13.5 till 14.0 V. Är det kring 12 eller under laddar den inte alls. Är det mycket över 14 är det fel på laddningsregulatorn eller möjligen i själva generatorn.

Jag skulle nog börja felsökningen med att hänga av generatorremmen, koppla in ett batteri som jag visste var friskt och prova att starta. Om den startar så ska laddningslampan (och de flesta andra lampor) lysa. Om de INTE lyser så är det fel i instrumenthuset (vanligt på -94 verkar det), och det gör också att den inte laddar. Om den inte ens startar så får man felsöka vidare. Om det verkar ok så långt så kan man prova att sätta tillbaka remmen och mäta laddningsspänningen.
#1085802
NilsO skrev:
Bilen tar inte emot laddning
Hmm... kan du förklara vad du menar med det? Har du provat att ladda batteriet, starta med startkablar, eller vad?

Det är det jag gissar på hejvilt på bara. Bilen verkade precis som att den gick å gick utan att ladda ända tills batteriet var tomt.
En notis bara är att jag är nästan säker på att jag aldrig såg att laddlampan började lysa vilket verkar konstigt??
fick inte igång den igen efter den la av andra gången, motorn går runt
Hur menar du – går startmotorn runt men bilen går inte igång, eller vad?
Ja startmotorn går runt men efter andra gången den stanna var batteriet så slut att den knappt orkade dra runt motorn.

Sitter i bilen nu och har kopplat ur stereon och tagit bort all instrumentering ovanför säkringsdosan för lätt komma åt i framtiden. Slängde på kablarna på batteriet igen på skoj och då hoppade bilen igång igen. Gick ända tills jag satte på halvljuset då stannade motorn i samma sekund. All el var död tills jag bröt kretsen från batteriet för att sedan sätta på kabeln igen. Då fungerar instrumentet igen och reagerar på nyckeln. SRS lampan lös från start nu när jag testade igen, bältesvakten fungerade som den skulle och P-broms lampan lös. Övriga instrument såsom tank och temp samt varvräknare fungerade normalt innan jag testade sätta på lamporna.

Okej tack för tipset! Kan då tillägga att jag haft (och tidigare ägare, min morfar) problem med att lampfels lampan blinkar i takt med blinkers när man blinkar höger. Slutar direkt när man lägger foten på bromsen??
#1085808
Vill tillägga att när jag vrider på tändningen så lyser bara Elektronikfels lampan "lambda lampan", oljelampan, parkeringsbromslampan och bältesvakten som blinkar. Vet nu när jag tänker på det inte hur länge det vart så, tror det va lika få som lös upp när jag åkte från jobbet å att jag reagerade på det då.
#1085835
Det låter som att det är något fel med generatorn eller med laddningen, och att batteriet är nästan helt urladdat. Det brukar återhämta sig så att det går att starta bilen om det får vara urkopplat en stund, men om den då inte laddar så stannar den snart igen. Att den stannar när du sätter i säkring 25 (halvljuset) är då för att lamporna drar rätt stor ström.

Jag tror det är en bra ide att ta bort generatorremmen och prova med ett garanterat friskt batteri. Går den då som vanligt, och det går att tända halvljuset, inga säkringar går etc så kan man felsöka generatorn och laddningen lite närmare.

Om du inte är säker på att överhettningen vid säkring 25 hänt just nu, så är det nog ett separat fel.
#1085929
Hej!

Med nyladdat batteri hoppade bilen så klart igång. Jag höll mig dock så sparsam jag kunde med elektricitet förbrukningen (dvs. stereon helt urkopplad och lät även bli att köra fläkten). 2 mils resan hem gick bra och utan krångel, elektronikfels lampan slocknade igen när motorn startade lika så SRS lampan utan att tända och släcka å spöka sig som den gjort tidigare. Inga säkringar gick, all övrig el verkar fungera igen.

Avsaknad av följande lampor när man slår på tändningen råder fortfarande; Lampfels lampan, spolarvätskenivå, laddlampa och bromsfels lampan. Dessa lyser dock upp när jag demonterat den tunna röda kabelskon som sitter på D+ uttaget på generatorn och jordar den direkt mot kaross. Just det här tipset kör många med och verkar vara vanligaste och enklaste tillvägagångssättet för att starta felsökningen.

Dock blir jag inte klok på hur jag ska gå vidare sen?? Nu vet jag ju att lampan i instrumentet fungerar men vad ska jag göra härnäst?? Felet måste ju ligga i den här kontakten/kabeln/anslutningen eller i närheten??

Mätte batterispänningen vid tomgång, direkt när jag kom fram och har strax under 12v...

Under resan hem och sedan jag återanslöt batteriet har bilen inte lagrat några felkoder alls...

Hjälp!
#1085937
volvo142traktor skrev:Avsaknad av följande lampor när man slår på tändningen råder fortfarande; Lampfels lampan, spolarvätskenivå, laddlampa och bromsfels lampan. Dessa lyser dock upp när jag demonterat den tunna röda kabelskon som sitter på D+ uttaget på generatorn och jordar den direkt mot kaross. Just det här tipset kör många med och verkar vara vanligaste och enklaste tillvägagångssättet för att starta felsökningen.
Då har vi varit till lite nytta i alla fall. Du har ju lärt dig att jorda laddningslampan, och det är första steget :lol: . I och med att den lyser när du jordar den är det (precis som du skriver) fel "på andra sidan". Alltså generatorn. Laddningslampan jordas i kolen, som sitter i laddningsregulatorn = den del som D+ kabeln sitter i. Den sitter med 2 skruvar och brukar vara hyfsat lätt att skruva bort. Kolen är c:a 15mm långa när dom är nya och lika långa. förmodligen är det ena kolet bara 2 - 3mm långt och har "tappat kontakten" med släpringen. Ny regulator med kol kostar c:a 120sek på Biltema.
#1085943
Hahaha jaadu jag hade faktiskt hela 3mm i "dalen" på första kolet och hela 5 på andra! :lol:

Hur kan det vara så satans slitet och ändå gått och gått alla dessa mil?? :shock:

Mina aggressioner mot min stackars gubbe till bil har gått över till medkänsla...

Nu ska vi inte ropa för högt än, men en ny regulator med kol var bara något dyrare på bds än på biltema så jag ska självklart åka och införskaffa mig en sån. Men vågar jag nästan "lita på" att det är det sm är felet??

Nu är ändå generatorn dän, så jag är i full gång med att fila och slipa upp alla kontaktytor och dyl. innan montering!

Tack för snabba svar!

Återkommer med resultat efter kolbyte!
#1085962
volvo142traktor skrev:Nu är ändå generatorn dän, så jag är i full gång med att fila och slipa upp alla kontaktytor och dyl. innan montering!
Om du ändå ha generatorn "nere" är kanske lagerbyte något att tänka på. Lager och kol (e.v släpringar) är ju det enda som kan slitas i generatorn. Allt annat är ju elektronik

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]