- tis 14 jun 2016, 20:25
#1085794
Hej!
Ska försöka summera allt här mitt i felsökandets stund.
Det började igår med att SRS lampan (airbag) tändes för att sedan slockna av sig själv upprepande gånger utan att jag "återställde" genom att stänga av bilen och sedan starta den igen.
På väg hem från jobbet idag (ca 4 mils resa). När jag har ca 1 km kvar hem så börjar stereon tappa effekt (sprakar i högtalarna) för att sen lägga av helt. Därefter slutar tankmätare fungera samt varvräknaren svaja. Mindre än en halv kilometer hemifrån så slutar hastighetsmätaren att fungera, fläkten (tror jag) blinkers samt övrig belysning (oklart om så var fallet men högst troligt.)
Bilen la av helt medan växel var i med koppling uppe och jag körde. Rullade in på en rastplats för att kolla säkringar samt de enklaste kontakterna.
Plasthöljet på säkring nr.1 För bland annat bensinpumpen var smält men säkringen var hel (15A säkring som det ska va). Han sköt 9-ans säkring 2 gånger (blinkers, bältesvakten m.m)
Han har smält sätet helt på plats 25 (säkringen smält fast men gick aldrig, plasthållaren och området runtikring är smält och brunt/svart). Svårt att översätta ordentligt så ni får infon ordagrant från säkringsöversikten: (Auto low beam EU/OS samt (Rear fog lamps/dimljus bak US/CDN/JPN))
Bilen tar inte emot laddning, fick inte igång den igen efter den la av andra gången, motorn går runt. Kablarna satt bra på batteripolerna, inga synliga kabelbrott, trasiga/isärdragna kontakter/kontaktstycken. Generatorremmen är spänd efter konstens alla regler.
Generatorfel?? Hjälp med info hur jag mäter upp om den ger fullgod laddning tack.
Senast jag pillade på något elektriskt var förra helgen då jag fixade backljusen som inte fungerat på grund av kabelbrott... Inget gav några märkliga fel förrän nu om det nu är det som blivit knas?? Bilen är för övrigt fräsch, inte sönderskruvad och saknar ful-el, skarvar och hemma dragningar.
Tacksam för all hjälp och förslag jag kan få! Inväntar batteriladdaren så jag kan få lite ny kräm i batteriet och se om jag kan fortsätta felsöka... Kopplade dän batteriet och fick loss säkringen som smält fast på plats 25.
Ska försöka summera allt här mitt i felsökandets stund.
Det började igår med att SRS lampan (airbag) tändes för att sedan slockna av sig själv upprepande gånger utan att jag "återställde" genom att stänga av bilen och sedan starta den igen.
På väg hem från jobbet idag (ca 4 mils resa). När jag har ca 1 km kvar hem så börjar stereon tappa effekt (sprakar i högtalarna) för att sen lägga av helt. Därefter slutar tankmätare fungera samt varvräknaren svaja. Mindre än en halv kilometer hemifrån så slutar hastighetsmätaren att fungera, fläkten (tror jag) blinkers samt övrig belysning (oklart om så var fallet men högst troligt.)
Bilen la av helt medan växel var i med koppling uppe och jag körde. Rullade in på en rastplats för att kolla säkringar samt de enklaste kontakterna.
Plasthöljet på säkring nr.1 För bland annat bensinpumpen var smält men säkringen var hel (15A säkring som det ska va). Han sköt 9-ans säkring 2 gånger (blinkers, bältesvakten m.m)
Han har smält sätet helt på plats 25 (säkringen smält fast men gick aldrig, plasthållaren och området runtikring är smält och brunt/svart). Svårt att översätta ordentligt så ni får infon ordagrant från säkringsöversikten: (Auto low beam EU/OS samt (Rear fog lamps/dimljus bak US/CDN/JPN))
Bilen tar inte emot laddning, fick inte igång den igen efter den la av andra gången, motorn går runt. Kablarna satt bra på batteripolerna, inga synliga kabelbrott, trasiga/isärdragna kontakter/kontaktstycken. Generatorremmen är spänd efter konstens alla regler.
Generatorfel?? Hjälp med info hur jag mäter upp om den ger fullgod laddning tack.
Senast jag pillade på något elektriskt var förra helgen då jag fixade backljusen som inte fungerat på grund av kabelbrott... Inget gav några märkliga fel förrän nu om det nu är det som blivit knas?? Bilen är för övrigt fräsch, inte sönderskruvad och saknar ful-el, skarvar och hemma dragningar.
Tacksam för all hjälp och förslag jag kan få! Inväntar batteriladdaren så jag kan få lite ny kräm i batteriet och se om jag kan fortsätta felsöka... Kopplade dän batteriet och fick loss säkringen som smält fast på plats 25.