Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicklas79
har en volvo 965a med ac. har hört att det ska finnas ett kupefilter på den är det någon som vet om det stämer ok i så fall vart sitter det. finns det några mer filter på denna model som man borde veta om.

kollade litte på autoexpertens hemsida ok såg då att det fanns 2 st bensin filter till bilen det enna finns gö under förarstolen men vart sitter det andra i så fall.
av Addekarlsson
Kupéfilter på din bil låter som påhitt. Känner inte till att 960 haft det över huvud taget.
Ett bränslefilter sitter mycket riktigt under förarstolen. Det andra, det sitter integrerat i tankarmaturen, och är inget man byter i normala fall.

Kan det vara så att autoexperten menar att det finns 2 olika sorter att välja på?

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VaCUm
Återupplivar en urgammal tråd. Även jag har funderat över frågan om kupéfilter fast då i min S90. Enligt VIDA skall det finnas ett filter med artikelnummer 3506741. Det ser ut att vara ett skumgummifilter som efter 19 år bör vara rätt fyllt med pollen och andra partiklar.

Någon som har gett sig på att byta ut detta filter eller har sett det i verkligheten?
Användarvisningsbild
av SA4AQS
VaCUm skrev:Återupplivar en urgammal tråd. Även jag har funderat över frågan om kupéfilter fast då i min S90. Enligt VIDA skall det finnas ett filter med artikelnummer 3506741. Det ser ut att vara ett skumgummifilter som efter 19 år bör vara rätt fyllt med pollen och andra partiklar.

Någon som har gett sig på att byta ut detta filter eller har sett det i verkligheten?
Ja den där finns och sitter före förångaren (till och med på min gamla 740) det är ganska öppet, så pollen och andra små partiklar fastnar inte i det.
Däremot finns det eftermarknadsfilter att köpa som man sätter vid insuget före fläkten.
Användarvisningsbild
av VaCUm
Då ska jag fixa ett nytt och byta på min S90. Lukten i kupén bör bli lite fräshare då det säkert sitter rester av gamla löv och annat i det. Tidigare ägare var rökare så det finns säkert gamla tobaksrester där.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]