Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mbc
Wolfyswe skrev:Extremt goda nyheter.
Fattar jag detta rätt?
Man behöver lämna in bilen runt 1 timme så de får tankat på programvaran och sedan laddar man GRATIS
ner kartan från Volvo? Dvs alla framtida kartuppdateringar är gratis? Det är inte bara första som är gratis?

Får ringa min tekniker imorgon och se vad de ska ha för detta.
Men det är alltså både http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic och sensor 3.0 som måste in, eller är http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic sensus 3.0?

Hoppas de har tid rätt omgående då bilen ska ut och rulla på semestervägarna inom kort och kartan är från 2012
eller så vilket gör att man är ute i "åkern" lite då och då enligt GPS:en =)
Dina länkar funkar inte, men det är bara en uppdatering och det är den jag länkade till i början av tråden.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Eller så kan du göra det på plats . Jag ringde pt fick dropp in tid o stod o snacka skit i 20 minuter med han under tiden detta gjordes bara :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Forumet har tagit sönder länkarna, men det är samma som du länkade till.
Så då är det 1 uppdatering och den uppdaterar Sensus till 3.0 oavsett om du har 1.0 innan då?
Vilket gör att man kanske märker lite mer skillnad om man har 1.0 innan, men för de som redan har
3.0 blir det bara en mindre uppdatering bakom kulisserna då?

Gött, försökte nå min tekniker nu, men han hade gått för dagen så det blir att ringa imorgon 8)

Fått laddat hem kartan nu i alla fall, 22gb tar sin tid även med 250mbit fiber :D
Sensus 3.0 har funnits i flera år. Det var en modifiering av gränssnittet på skärmen i bilen, samt någon extra funktion, typ grafisk färddator. Det jag hade innan kallades Sensus 2.0.

Det här är en applikation som laddas in i IAM (Integrated Audio Module), så att den ska kunna skicka en uppdatering från USB-uttaget till navigatorn, istället för den traditionella vägen från DVD till navigator. Huruvida detta automatiskt innebär att man får Sensus 3.0, om man inte hade det innan, det vet jag inte. Jag har haft Sensus 3.0 i flera år redan. Men det kanske inte ens behövs Sensus 3.0 för att detta ska fungera. Det vet jag inte heller.
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Okej, då kanske jag inte ska prata om sensus 3.0 med min PT, utan bara säga att jag vill ha
applikationen för att ladda kartor från usb istället för dvd.
Kanske det han som fick prisuppgift på 14 000kr gjorde, dvs verkstaden trodde han skulle ha sensus 3.0.

Men då vet jag, blir att jaga PT:n imorgon och hoppas på snabb drop in tid.
Känns nästan "för bra" nyhet, speciellt när man kommit till ro med att kartor kostar tusenlappar och
därför skiter man i att uppdatera och nu är de gratis, bara man installerar applikationen för 400-700kr (enligt forumet)
Användarvisningsbild
av sthlm
Har förmodligen 3.0 då jag har staplarna och version 10.50 men det jag hoppas att en uppdatering löser är problemen i mjukvaran som styr kopplingen mellan telefon och bil där något gick fel vid senaste inläsningen med DVDer.
Min Bluetoothversion uppdaterades också. Dessutom lite annat smått och gott. Fick till exempel möjligheten att ha automatiskt tillslag av värmen i stolen, om jag vill. Det har jag inte haft tidigare. Lite ändringar på grafiken i navigatorn fick jag också.
Nu pågår kopiering av nedladdade kartdata till USB-minnet. Lär ta ett tag. Sen får jag se om det fungerar!
av andersuw
På min V70 -15, som har en senare version av infotainmentsystemet (Sensus Connect), tar det ca en timme. Men man behöver inte ha bilen stillastående medan det görs eller göra allt i ett svep. Det går bra att köra medan inladdningen sker och det går också bra att stänga av bilen innan inladdningen är klar. Inladdningen fortsätter då automatiskt vid nästa körpass. Normalt är det också en fördel att göra inladdningen under körning. Annars är det risk för att man drar man ur batteriet ganska ordentligt om man inte har batteriladdare inkopplad under den tid inladdningen pågår.
Användarvisningsbild
av Pertan
mikebike skrev:Hur lång tid tar det att ladda kartorna till bilen sedan?
Ungefär 2h55m skulle det ta på min bil, kan säkert diffa mellan bilar lite granna.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 26

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]