Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vänta nu här... Är det spindelleden eller styrleden du ska bort med? Du säger spindelled men beskrivningen låter som styrled....

Räkna gängor kan du väl göra, men det kommer inte bli rätt för det... Dock blir det 'hyffsat' rätt, men hjulinställning rekommenderas starkt iaf.
av Patrik1975
Lucif3r skrev:Vänta nu här... Är det spindelleden eller styrleden du ska bort med? Du säger spindelled men beskrivningen låter som styrled....

Räkna gängor kan du väl göra, men det kommer inte bli rätt för det... Dock blir det 'hyffsat' rätt, men hjulinställning rekommenderas starkt iaf.
Längst ut på styrleden sitter väl spindelleden som connectar till "hjulet"
Det är damasken på styrväxeln jag ska byta, alltså innanför styrleden. ~20 cm lång damask.
Jag kanske inte använder rätt benämningar för sakerna här men jag hoppas ni förstår vilka delar jag menar :)

Och ja, jag vet att hjulinställningen nog inte blir 100, därför hade jag önskat använda tekniken i videon i trådstarten från SKF, men som någon sa borde jag väl köpt en damask från dem i så fall. Nu köpte jag en från skruvat.se
Användarvisningsbild
av Hilmer
Patrik1975 skrev:
Lucif3r skrev:Vänta nu här... Är det spindelleden eller styrleden du ska bort med? Du säger spindelled men beskrivningen låter som styrled....

Längst ut på styrleden sitter väl spindelleden som connectar till "hjulet"
Det är damasken på styrväxeln jag ska byta, alltså innanför styrleden. ~20 cm lång damask.
Jag kanske inte använder rätt benämningar för sakerna här men jag hoppas ni förstår vilka delar jag menar :)

Och ja, jag vet att hjulinställningen nog inte blir 100, därför hade jag önskat använda tekniken i videon i trådstarten från SKF, men som någon sa borde jag väl köpt en damask från dem i så fall. Nu köpte jag en från skruvat.se
Det är styrleden du ska lossa, spindelleden sitter i botten mot länkarmen.
Damasken måste vara flexibel/töjbar och anpassad för att gå att montera enligt videon, i annat fall lär damasken spricka och bli oanvändbar.
Att räkna varven är en bra start och man kommer att vara i närområdet för var den suttit tidigare, men helt bra blir det aldrig utan att få justerat hjulvinklarna.
av Patrik1975
Ahhhh....
Spindelleden lossade på ett kick.
Men... Hur i hela småland lossar jag armen från styrväxeln??
13 nyckel för att hålla växeln och 21an på armen är lönlöst. Lyckades få fasr en halvtumsnycken på växeln men icke. Den ger sig aaaldrig.
Besiktning på måndag. Har funkat felfritt med silvertejp ett år efter anmärkning förra året.
Så jäkla tråkigt att behöva ge upp, men det finns inget sätt att hålla styrväxelarmen såvida jag inte borrar ett hål i den för att hålla den, men det är ju lagom smart så det gör jag inte.
Att styrväxeln har ett så kasst ställe att hålla i av mjuk metall övergår mitt förstånd.
Att ingen fastnat här innan är också en gåta..
:-/
av Patrik1975
...frågan är vad besiktningen sägernär dom ser att damasken är lagad med silvertejp?
Att det hållt fint i 2000 mil hittils borde vara ett hållbart argument? Men damasken kanske måstevara svart plast? Grå silverfärg kanske inte godkänns?
Fuck
av Patrik1975
Lyckades efter lite blod och många svordomar lossa amen.
Dock sitter fortfarande låsmuttern kvar, som berget. Hålet i den nya damasken är väl ca 15mm, låsmuttern 21. Kanske försöka sig på att trä över damasken som en kondom över mutterhelvetet?
Ibland önskar jag att jag var rik och slapp slå sönder fingrar och svära i garaget...
av Patrik1975
Hilmer skrev:21mm muttern som spänner mot STYRLEDEN lossar du napturligtvis innan du lossar STYRLEDEN från navet.
Mm jag får väl fästa styrleden igen och försöka lossa låsmuttern.

Nästa problem blir väl att få loss den gamla damasken. Ytter så hölls den av klämma. Där inne vetifaan hur den hålls fast. Våld?
Suck
Användarvisningsbild
av Hilmer
Patrik1975 skrev:
Hilmer skrev:21mm muttern som spänner mot STYRLEDEN lossar du napturligtvis innan du lossar STYRLEDEN från navet.
Mm jag får väl fästa styrleden igen och försöka lossa låsmuttern.

Nästa problem blir väl att få loss den gamla damasken. Ytter så hölls den av klämma. Där inne vetifaan hur den hålls fast. Våld?
Suck
Om du har styrleden lös och bara ska ha av låsmuttern så är det en lite annorlunda situation, då måste man ju försöka få loss den genom att hålla emot på styrstaget. Säger inte att det blir lätt, men det är ju enda sättet utan att kapa styrstaget.

Den gamla damasken kan du ju skära av för att få bort den, sitter med ett spännband i metall som man får dela på med en mejsel eller liknande. Den nya damasken får du smörja in ordentligt och försöka lirka över muttern om du inte får loss denna, det är ju långt ifrån optimalt men alternativen är ju inte så många ifall du inte får loss muttern.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]