Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Frrla skrev:brukar inte ett dåligt urtrampningslager låta illa? däremot om tryckplattan är kass så låter det inte?
Det beror ju på vilket sätt den ger upp på, har varit med om båda varianterna.
Om tryckplattan går sönder på nåt vis så lär du höra det rätt klart!
Användarvisningsbild
av Frrla
Min första 240 hade sämre tryckplatta än den på bilden och de lät ingenting. Däremot var den trögkopplad och på slutet fick jag problem med urkoppling även om jag justerade wiren.

Däremot krachade det mycket när urtrampningslagret blev dåligt och till slut gav upp på en annan bil. Då fungerade inte kopplingen nå mer sen.

De är därför jag frågar eftersom jag vart med om sånt själv
Anledningen till att tryckplattan ser ut som den gör på bilden ovan är mest troligen för att urtrampningslagret skurit och ett sådant haveri brukar vara allt annat än ljudlöst!
Däremot kan man råka ut för att det blir så pass slitet på anläggningsytorna på både solfjäder och urtrampningslager att det till sist är ett alldeles för stort spel och den inte kan koppla ur som den ska, men det ser det lite annorlunda ut då.
Att ytorna blir utslitna innan lamellen är för att folk har en tendens att sitta kvar med foten på pedalen, det gillar vare sig urtrampningslager eller tryckplatta i längden.
Hilmer skrev:Att ytorna blir utslitna innan lamellen är för att folk har en tendens att sitta kvar med foten på pedalen, det gillar vare sig urtrampningslager eller tryckplatta i längden.
Det är ju helt rätt, men när det är vajer måste man (själv) se till att det finns ett spel i pedalen också. Det är också (på dessa "lite äldre" bilar) väldigt vanligt att returfjädern fattas. Då "ligger" lagret på tryckplattan hela tiden också. När det är hydraulisk så är den "självjusterande". Det fanns förr självjusterande vajerkoppling (Ford Seierra bl.a), men jag vet inte om Volvo haft det. Jag tror jag har returfjäder på min 740 med hydraulisk också. Kommer faktiskt inte ihåg, när bilen fungerar är man ju inte under där så ofta....
lennarte skrev:
Hilmer skrev:Att ytorna blir utslitna innan lamellen är för att folk har en tendens att sitta kvar med foten på pedalen, det gillar vare sig urtrampningslager eller tryckplatta i längden.
Det är ju helt rätt, men när det är vajer måste man (själv) se till att det finns ett spel i pedalen också. Det är också (på dessa "lite äldre" bilar) väldigt vanligt att returfjädern fattas. Då "ligger" lagret på tryckplattan hela tiden också. När det är hydraulisk så är den "självjusterande". Det fanns förr självjusterande vajerkoppling (Ford Seierra bl.a), men jag vet inte om Volvo haft det. Jag tror jag har returfjäder på min 740 med hydraulisk också. Kommer faktiskt inte ihåg, när bilen fungerar är man ju inte under där så ofta....
Att vajern är rätt justerad hjälper föga om foten hänger på pedalen hela tiden! ;)
Hjälpfjädern tror jag faktiskt inte satt från fabrik, snarare så att det genom ett servicemeddelande tillkom på vissa.
Jag har själv haft ett 50-tal 240s i olika modeller och årgångar och fjädern är något som jag sällan stött på!
Hilmer skrev:Att vajern är rätt justerad hjälper föga om foten hänger på pedalen hela tiden!
Så rätt, så rätt. men det jag menade var att om inte fjädern är där så kan lagret "ligga på" utan att foten är där. Möjligt att det inte satt original på senare modeller, ser lite annorlunda ut så det vet jag inte, men på B20 och tidigare modeller och på tidiga 240 satt det och det är ju samma konstruktion så länge som det är vajer även om det skiljer lite på utseendet på detaljer. hittade en bild, men det ser ut som det är från en B20
Bilagor
koppling-volvo-240.jpg
koppling-volvo-240.jpg (37.75 KiB) Visad 2024 gånger
lennarte skrev:
Hilmer skrev:Att vajern är rätt justerad hjälper föga om foten hänger på pedalen hela tiden!
Så rätt, så rätt. men det jag menade var att om inte fjädern är där så kan lagret "ligga på" utan att foten är där. Möjligt att det inte satt original på senare modeller, ser lite annorlunda ut så det vet jag inte, men på B20 och tidigare modeller och på tidiga 240 satt det och det är ju samma konstruktion så länge som det är vajer även om det skiljer lite på utseendet på detaljer. hittade en bild, men det ser ut som det är från en B20
Jag är helt med på hur du menar, och det kan stämma att det var en detalj som i några år följde med på 240 men som senare togs bort. Nyare årsmodeller har ju en tyngd istället som vid körning pressar kopplingsarmen bakåt.
Verkar vara en del saker som kan vara fel då, men jag antar att det första jag bör kolla är så att vajern är rätt justerad. Så ursäkta om jag är lite trög nu, men hur vet jag om vajern behöver justeras? Äre det där spelet på 1,0-3,0mm vid urtrampningsarmen som jag ska kolla?
FyoDisco skrev:Verkar vara en del saker som kan vara fel då, men jag antar att det första jag bör kolla är så att vajern är rätt justerad. Så ursäkta om jag är lite trög nu, men hur vet jag om vajern behöver justeras? Äre det där spelet på 1,0-3,0mm vid urtrampningsarmen som jag ska kolla?
Ja det är en bra start! Det måste vara ett litet spel där annars ligger urtrampningslagret på tryckplattan.
Observera det noggrant, för om lagret går trögt på ingående axel så är det inte säkert att man känner detta spel korrekt, likaså finns det ju ett litet glapp mellan lager och kopplingsgaffel, så det är lätt att förväxla känslan om inte allt löper som det är tänkt.
av rid54
Det fel du beskriver har TROLIGEN att göra med att ingående axel i växellådan inte stannar när du trampar ned kopplingspedalen. Det kan ha två huvudorsaker:

1. Lamellen frigörs inte, dvs den är "kvar i kläm" mellan tryckplatta och svänghjul. Detta i sin tur kan bero på för mycket spel i urtrampningsmekanismen, eller att solfjädern är defekt.

2. Ingående axel kärvar i svänghjulet (stödlagret) och dras med.

Det finns kanske några ytterligare möjliga orsaker, men dessa två skulle jag tro är de vanligaste. För nr 1 är det ju fråga om att noga kolla hur pedal, vajer och kopplingsgaffel funkar och att det finns rätt spel i systemet. Nr 2 kräver att växellådan tas loss och då är det väl lika bra att kolla "allt"...

Nya BE (efter 19 februari 2013) har en begrän[…]

Tack för feedback 👌

Kineserna är ju glada för att ha ett ext[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]