Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av htchd2
Hej!!

Har ett litet problem. För en tid sedan varnade bilen att det är för låg kylvätska o att motorn skulle stannas. Jag stack då efter jobb till närmaste bensinstation som då var statoil. Där köpte jag en som hade blå färg om jag nu kommer ihåg rätt. Problemet är den att bilen ofta gnäller att det är låg nivå. Idag när motorn var kall så va den lite under MIN strecket. Vilken färg ska man ha i en t6:a? Och om jag nu vill rengöra systemet för att sen lägga ny kylvätska hur gör man det? Tacksam för svar
av Schmoyoho
Glykol=färglös. Färgen tillsätts av tillverkaren. Volvos glykol är grön medan OKQ8:s glykol som jag använt till att fylla (av samma sorts glykol som volvos, glömt vad den heter dock) är blå. Blanda inte olika glykolsorter men är det samma glykol i olika färger är det lugnt.

Ingen idé att börja fundera på att rengöra eller byta kylarvätska så länge du har en läcka. Fyll på glykol (köp volvos om du är osäker) när bilen är kall och starta motorn. Kolla efter läckage under bilen efter någon minut och efter ev. droppande när du stannat motorn efter du kört.

Passar på att slänga med en egen fråga till någon mer invigd: är det normalt att nivån i kärlet är högre när motorn är varm? Visst att vätskan expanderar men nu menar jag att den i vanliga fall är mittemellan min/max och när den är varm är lite ovan max.
Användarvisningsbild
av MartinS
Schmoyoho skrev:Passar på att slänga med en egen fråga till någon mer invigd: är det normalt att nivån i kärlet är högre när motorn är varm?
Japp...
av Yaniz
Ren glykol är färglös men man brukar färga glykolen som skall användas till kylarvätska. Det är lika bra att säga detta med en gång - det finns lika många regler som undantag när det gäller färgning av kylarvätska - därför gäller följande regel: Du kan inte avgöra på färgen vilken typ av kylarvätska du har!
Du kan göra kvalificerade gissningar, men du kan aldrig veta med säkerhet. Därför kan du redan nu bespara dig tid och sluta gissa och göra antaganden - har du inte fyllt på själv eller fått det berättat för dig vad som fylldes på sista gången så kan du inte veta med säkerhet vilken typ det finns i ditt system!De två vanligast förekommande typerna i personbilar är den sämre propylenglykolen ("miljöglykol") och den bättre etylenglykolen ("vanlig glykol"). De flesta kylarvätskor i denna grupp brukar generellt sett ha en grön, blå eller grön/blå färg men det finns flera undantag. Därför gäller fortfarande ovanstående regel : du kan inte avläsa på färgen vilken typ av kylarvätska du har!

Du har med största sannolikhet etylenglykol i ditt fordon, men du bör rådfråga en Volvoverkstad för säkerhets skull. Typen av glykol brukar framgå av texten på baksidan av dunken/ flaskan. Som sagt, den vanligast typen förekommande i handeln som i personbilar är etylenglykol. Glöm att gå efter färgen!
av htchd2
Jag har juh som sagt redan hunnit fylla på. Ska kolla upp vad det är jag fyllde på om jag hittar flaskan. Vad händer om man råkat blanda? Hur rengör man systemet i den bilen? Varför varnar den då och då för lågt kylväske nivå, varningen går bort men kan återkomma efter kanske dagar/veckor
av Yaniz
htchd2 skrev:Jag har juh som sagt redan hunnit fylla på. Ska kolla upp vad det är jag fyllde på om jag hittar flaskan. Vad händer om man råkat blanda? Hur rengör man systemet i den bilen? Varför varnar den då och då för lågt kylväske nivå, varningen går bort men kan återkomma efter kanske dagar/veckor
Om du tillåter mig gissa så är sannolikheten stor att du toppat med rätt glykol dvs etylenglykol (eller monoetylenglykol som den också kallas), men hör med en Volvoverkstad och kolla specen på flaskan. Sedan är det ju inte så att motorn rasar om du råkat toppa några deciliter med "fel" typ av glykol eller att det bildas någon form av trögflytande vätska med sirapkonsistens osv. Har du inte helt färsk glykol i systemet, så kan det kanske vara tillfälle att byta glykolen.

Kan vara fel på givaren om den varnar som du beskriver.

Finns beskrivningar på forumet alt nätet hur du sköljer systemet/ byter glykol.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]