Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev:
Denzar skrev:Fint, vart man lite klokare, motortempgivare, vart sitter den rackarn? Det är för oljans temp? Har bytt vattentempgivaren och termostat rätt nyligen. Varm blir han fort :)

Har ett öppet filter, någon har moddat där inne. Funderar på att ta dit originalburken där, tappar man mycket effekt?
Motortempgivaren sitter vid termostaten ungefär och den är för kylvätskan sitter ingen tempgivare för oljan vad jag vet iaf.

Det beror på hur bra avskärmat filtret som sitter i nu är från värme, troligtvis så får du mer Hk istället genom att sätta dit original luftburken men det beror som sagt på hur bra filtret som sitter i nu är avskärmat.
Fint, har inte rört det, förutom att jag blåst ur det nån gång. Kanske borde ha lite bättre koll på det, fixa olja och smörja in typ.

Kanske byter till original ändå.

Nja inga felkoder benka, har tändkablar från mekonomen sen några år och beggade tändspolar som jag byter då och då.
Det brukar väl bara bli dåligt laddtryck om magnetventilen är dålig för inte tror jag att bilen börjar att bluddra :???:

Är det när du trycker gasen i botten som bilen bluddrar? Bluddrar den när laddtrycket kommer? Om den gör det så skulle jag börja med att byta tändstiften till nya friska stift.
Det stämmer, så fort bilen brukar ge extra kräm/turbon går in, då bluddrar det.
Om man byter stift och har dåliga spolar, då tar dom väl skada? Tycker mig ha upplevt det.

Då får man väl ioförsig ta det lugnt och köpa sig nya spolar bara. Annars har dom smält om man säger :D

Vilka platinastift skulle ni köra? Finns ju två modeller som passar T4 98 vad jag sett. Original vettefan om jag vill ha :p
Ska man låta gnistavståndet vara på 0.8-0.9mm som det är från början, eller trycka ner dom lite till 0.5-0.6?
Denzar skrev:Det stämmer, så fort bilen brukar ge extra kräm/turbon går in, då bluddrar det.
Om man byter stift och har dåliga spolar, då tar dom väl skada? Tycker mig ha upplevt det.

Då får man väl ioförsig ta det lugnt och köpa sig nya spolar bara. Annars har dom smält om man säger :D

Vilka platinastift skulle ni köra? Finns ju två modeller som passar T4 98 vad jag sett. Original vettefan om jag vill ha :p
Ska man låta gnistavståndet vara på 0.8-0.9mm som det är från början, eller trycka ner dom lite till 0.5-0.6?

Biltemas Brisktändstift är bra dom är till och med bättre än original stiften, bilen går mycket lugnare och mjukare på tomgång men när man trampar på så blir det mer rå gång på motorn. Det viktigaste är att du kollar på Briskshemsida vilka stift du ska ha då Biltemas rekommendations tabell inte stämmer för femöre.

Ja stiften tar att stryk tillslut om tändspolarna är dåliga så köp nya tändspolar nu i samband med att du byter tändstiften, då vet du att tändsidan är 100% ok

Följ rekommendations tabellen för din bil med vad du ska ha för gap på tändstiften så sak du se att det går bar :D
Ohm mät spolarna är det samma värde så är det ej spolarna o sen tycker jag att orginalstiften från bilia funkar
shitbra tror att dom är utvecklad för att funka skulle aldrig våga prova biltemas stift funka ej på min förra bil Audi 80
ej samma restor motstånd i förhållande till kablarnas värde-asviktigt o tror att biltillverkarna har koll på det gentemot
tändning o insprutnings tid mm..
Har 4 st V40, en T4, 3 st 2,0T. Samtliga går på Briskstift från Biltema, T4an har snart gått i 3 år med dom. Jag har dom vanliga som rekommenderas, platinastift har man för att dom håller längre, bilen går inte bättre för det.

Åter till hackandet vid laddtryck, hade det på 2 av mina bilar, en har gått 18" mil, den andra 23" mil.
Den med 23" gick knappt att åka med, även motorlampan tändes ibland, mins inte felkoden, men det var nått om för mager blandning. Kollade allt i motorrummet, byte stift mm, ingen skillnad. Bytte bränslefiltret, tömde ur en halv dl med skräp ur det bakvägen, det blev en markant skillnad. Pumpen hördes i bilen även när motorn var igång, man hörde den tydligt om man stod utanför bilen. ny pump beställdes från Skruvat för 800:- och byttes, sen funkade motorn som den ska, och pumpen hörs inte alls.
18" bilen hackar inte lika mycket, pumpen låter, men inte lika mycket som på 23" bilen, efter samma koll, byte av stift och bränslefilter går den att smyga upp i laddtryck utan hack, bara när man fäller pedalen fort hackar den. Pumpbyte står på att göra listan.
Nästa bil har gått 13" mil, går fint, pumpen hörs inte.
T4an har gått 26" mil, går fint, pumpen hörs inte. I handskfacket finns verkstadsräkning från Bilia då bilen gått 21" mil
"Kunden säger att motorn hackar"
"Felsökning, byte av bränslepump och bränslefilter"
Räkningen är på 5.500:- !!

Så mitt tips för hackande S/V 40 T T4, lyssna på pumpen, den sitter i tanken under baksätet. Kolla även bränslefiltret, sitter innanför sparklådan framför vänster bakhjul, är burken rostig skulle den bytts för länge sen.
Soppapump filter bränsletrycksregulator ger felkod p0131 på främre lambdasond 02 sensorbank circuit low+voltage bank 1 sensor
Och mycket riktigt motorn hugger bytte rubbet på min sen har jag aldrig fått till baka den felkoden.
Bytte även spolar o stift+kablar gick som en gud ett tag sen kom nästa problem men det är en annan historia :-)
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]