Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s80 t6 executive
Min Volvo S80 T6 drar 0.84 l/mil landsväg,då kör jag väldigt soft,i stan är den ett bensinmonster på ca 1,5l/mil.Men en V70 tycker man väl att den bör gå snålare?Min farsas V70GLT -00a ligger på 0,73l/mil landsväg.
av Fredrik
Min polare utbildar i EcoDriving och det går att köra snålt om man kan och vill!!
Enda gången som man ska använda farthållare är på platt och berd motorväg annars så kan man köra snålare själv. Motorbromsa mycket och släpp gasen i tid inför korsningar, släpp upp gasen försiktgt i uppförsbackar och gasa försiktigt i nerförsbackar. Kör med insidan och planera din körning. Detta gäller alla bilar och alla bränslen. Min polare har varit på ambulansen och haft kurs med dom och det går tilloch med att använda under utryckning.
Om du släpper gasen i tid när du kommer mot ett röd ljus så kanske du slipper stanna och då har du ju högre snittfart än dom som står stilla och ska starta från noll.
Jag har kört min V70 -03 2.5T AWD(manuell) på 0.72 liter/mil... det är jag mycket nöjd med. Ska oxå tillägga att jag har kört på 98 oktan sen bilen var ny. Mer effekt och lägre förbrukning.
Användarvisningsbild
av Driver64
Har just kört 60 mil med min V70 Bi-Fuel på 0,6 Nm3 (normalkubikmeter) biogas per mil (vilket motsvarar 0,66 liter bensin per mil) till en bränslekostnad på strax över 5 kr per mil :D. Jag tillämpar den körteknik som Fredrik beskriver och det lönar sig!
av Arne
Det finns inget värre än att hamna bakom en drönare som släpper gasen i uppförsbackar och gasar i nerförsbackar. Dessa kallar jag för köbildare. :evil:
Användarvisningsbild
av greeeken
Fredrik skrev:Min polare utbildar i EcoDriving och det går att köra snålt om man kan och vill!!
Enda gången som man ska använda farthållare är på platt och berd motorväg annars så kan man köra snålare själv. Motorbromsa mycket och släpp gasen i tid inför korsningar, släpp upp gasen försiktgt i uppförsbackar och gasa försiktigt i nerförsbackar. Kör med insidan och planera din körning. Detta gäller alla bilar och alla bränslen. Min polare har varit på ambulansen och haft kurs med dom och det går tilloch med att använda under utryckning.
Om du släpper gasen i tid när du kommer mot ett röd ljus så kanske du slipper stanna och då har du ju högre snittfart än dom som står stilla och ska starta från noll.
Jag har kört min V70 -03 2.5T AWD(manuell) på 0.72 liter/mil... det är jag mycket nöjd med. Ska oxå tillägga att jag har kört på 98 oktan sen bilen var ny. Mer effekt och lägre förbrukning.

Ja om du verkligen kan känna mer effekt på 98 än på 95 då är du duktig.
Att gasa i nedförsbacke låter ju galet, för du måste ju bromsa o det sliter mer på bromsarna, att släppa på gaseni uppförsbackar låter ju oxå lite halvskumt.Kan ju bli jobbigt för motorn när du tappar fart
Användarvisningsbild
av greeeken
glömde säga att jag gört min s60 på 0,69l :-p
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Har nyss bytt luftfilter efter 5000 mil på min V70 2.4 170.
Intervallen är 6000 mil, men min bil blir snart 3 år så jag tyckte det var dags ändå.
Gissa om jag blev överraskad! bilen drog 0,68 l/mil nu i helgen när vi var till svärföräldarna med fullastad bil(barnvagn mm). Höll ungefär 110-120 km/h hela vägen (20 mil).
Tidigare har den tagit som minst 0,72 vid mycket lugn körning (90-100 km/h)

Så jag kan rekommendera ett byte för alla Volvoägare. Filtret kostade 238 :- på Volvo och det tar 2 minuter att byta.

Glad sommar!
/Henrik
Användarvisningsbild
av kåke
Hej
Det där med att köra snålare på högre oktanhalt 98 i stället för 95
I min värld så är det så att 98 oktan inte innehåller mera energi än 95 oktan,där imot så kan man överladda lite mera med högre oktanhalt för
att den inte tänder lika lätt som 95 oktan man slipper att motorn knackar
Förr i världen så använde man sprit etanol som oktanhöjare,men som alla vet så har ju etanol mindre energi i sig än bensin
Slutsats:Högre oktanhalt ladda mer mindre knackning

MVH L-Å
Användarvisningsbild
av greeeken
Visst kan man märka lite skillnad med 98, men ska man verkligen märka skilland så ska man tanka 100 oktan som inte finns i Sverige vad jag vet :-p
Jo bilen drar minde och går bättre , jämnare, ialla fall vad jag tycker.
Men visst det är inte så att den drar mkt mkt mindre, men man märker skillnaden.
av svenl
Fredrik skrev: Motorbromsa mycket och släpp gasen i tid inför korsningar, släpp upp gasen försiktgt i uppförsbackar och gasa försiktigt i nerförsbackar.
Min erfarenhet är att när man släpper gasen går bilen "på frihjul" snarare än motorbromsar, åtminstone om man inte växlar ner. Bilen rullar alltså vidare och stannar in som om man släppt kopplingen nästan. Jag antar att programvaran styr gasen på detta sätt för att minska förbrukningen, men det kan vara ganska irriterande innan man vant sig. Svårt att köra utan att röra bromsen blir det oxå :-p

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]