Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Storfot
Någon som har tips om var man kan läsa om hur den typen av ok är uppbyggda? (Gärna med sprängskisser eller bilder på isärmonterade ok.)
Jag har bara mekat "gamla hederliga" bromsar förut, men nu har jag bytt belägg på en bil med den typen av ok. Det verkade ju gå bra att skruva in dom efter lite meck trots brist på verktyg, men det kan ju vara trevligt att faktiskt veta vad man håller på med också och inte bara för att "man ska göra så".
Användarvisningsbild
av lennarte
Waizguy skrev:Men gissar på att du ev meckat med något inom VW koncernen? eller finns denna typ av ok på nyare Volvos?
Saab var nog först, dom hade handbromsen på framhjulen på 99-an. Från början med samma typ som Volvo 140, Merca 200 och liknande bilar med skivbromsar bak. Senare (slutet på 70-talet) kom den konstruktionen som i princip alla har idag, men Saab hade fortfarande handbromsen på framhjulen. Jag köpte ett sådan här verktyg, underlättar betydligt,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000016991/
På frugans Passat och dotterns Mazda 6 passar den i alla fall. Passar säkert alla andra också, det är ju samma fabrikat, eller kopior på dom flesta bilar idag. Kompisen hade tills fär 2 år sedan en -99 Volvo V40 med sådana bromsar. Det fastnade under en semesterresa så bromsvätskan kokade bort, han fick byta oken på "resande fot" så jag fick alldrig prova om det verktyget funkade på den. Biltema har numera denna,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000024019/
Får nog investera i en sådan. Jag smörjer upp och trycker in alla kolvar i oken varje höst, så denna hade nog underlättat.
Handbromsen fungerar ungefär som så här, när du drar i spaken drar den i en hävarmen i oket som på "insidan" oket är en kort "skruv" som är grovt gängad i kolven. Konstruktionen gör att när du använder fotbromsen så "rör" sig kolven sakta runt i oket efterhand som beläggen slits. Därför behöver man aldrig efterjusera handbromsen, den tar altid "på topp". Och därför måste man "gänga" och trycka tillbaka kolven i oket. Det är därför viktigt att hävarmen som vajern sitter i altid går tillbaka till stoppet när man släpper handbromsen. Annars bli det lätt varmgång och kokande bromsvätska. Som tyvärr är ganska vanligt när bilar med denna konstruktion blir gamla
av osla
Lucif3r skrev:handbroms på framhjulen :lol: Snacka om tråkig bil, först framhjulsdrift=inge sladdande, och sen dessutom handbromsen på framhjulen så man inte ens kan göra "super duper coola" handbromsvändningar :lol:
även citroen hade p-bromsen på framhjulen, samt pedal broms och inte krycka. fast pedal är tusen gånger bättre/skönare än kryckan mellan stolarna
Användarvisningsbild
av lennarte
Farsans första bil (vi åkte motorcyckel innan, jag på tanken och morsan bak) en 1952 års Ford Anglia med fyra ståplatser och hysteriska bromsar. Den var kort och hög och hade mekaniska bromsar. Inhandlades på en åker i Tönninge, strax söder om Halmstad, på våren 1956 (lillebrosan föddes i oktober hösten innan). Kommer ihåg det fast ja inte var mer än 3 år gammal. Handbromsen på den fungerade så att man tryckte ner fotbromsen och "fällde över" en spärr. Där var alltså handbroms på alla 4 hjulen......
Om man nu kunde göra handbromssvängar med 22 hk :roll:
av Yaniz
lennarte skrev:Farsans första bil (vi åkte motorcyckel innan, jag på tanken och morsan bak) en 1952 års Ford Anglia med fyra ståplatser och hysteriska bromsar. Den var kort och hög och hade mekaniska bromsar. Inhandlades på en åker i Tönninge, strax söder om Halmstad, på våren 1956 (lillebrosan föddes i oktober hösten innan). Kommer ihåg det fast ja inte var mer än 3 år gammal. Handbromsen på den fungerade så att man tryckte ner fotbromsen och "fällde över" en spärr. Där var alltså handbroms på alla 4 hjulen......
Om man nu kunde göra handbromssvängar med 22 hk :roll:
Alltid roligt att läsa dina inlägg om hur bilarna var konstruerade förr i tiden. Historier från förr är intressant läsning för oss som är något yngre. Själv kommer jag ihåg en dansk arbetskollega till min far som hade en liten beige Renault (minns inte modellen, men det var en liten bil). Hans fru var läkare på sjukhus och jobbade ofta på helgerna, så han tog en sväng förbi där vi bodde och ville ha sällskap på en rundtur med sin Renault. Morsan och farsan ville inte av nedan förklarliga skäl, så det blev jag som blev sällskapet (sex eller sju år gammal). Sedan drog vi iväg till den lokala kiosken, där han köpte glass eller godis till mig och tände sin enorma cigarr. Därefter åkte vi runt en stor del av lördagseftermiddagarna i Renaulten i en kabin om max en kubikmeter med en bolmande dansk herre samt jag sittandes obältad glassätande på passagerarsätet.

Jag har aldrig ägt en Reanault och jag började aldrig röka.
Användarvisningsbild
av lennarte
Yaniz skrev: Själv kommer jag ihåg en dansk arbetskollega till min far som hade en liten beige Renault (minns inte modellen, men det var en liten bil).
Detta var en mycket vanlig bil i Danmark (tillsammans med Morris Minor) Renault 4CV. Det fanns ganska många i Sverige också på -50-talet och en bit in på -60-talet. I Danmark kunde man se dom en bit in på -80-talet. Tillverkades fram till -61
Var det en sådan??
Renault 4cv.jpg
Renault 4cv.jpg (18.43 KiB) Visad 5808 gånger
av Yaniz
lennarte skrev:
Yaniz skrev: Själv kommer jag ihåg en dansk arbetskollega till min far som hade en liten beige Renault (minns inte modellen, men det var en liten bil).
Detta var en mycket vanlig bil i Danmark (tillsammans med Morris Minor) Renault 4CV. Det fanns ganska många i Sverige också på -50-talet och en bit in på -60-talet. I Danmark kunde man se dom en bit in på -80-talet. Tillverkades fram till -61
Var det en sådan??
Renault 4cv.jpg
Exactamente! Identisk bil, identisk färg!
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag […]