Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo740_GLT
Hej
Har en V70 2,4d 2008 och nu är det så att glaset till
Nummerskylts belysningen är sprucket och det har blivit oxid inne på kontaktytorna.

Är det någon som har bytt sitt handtag och kan beskriva hur man gjorde?

Antar att man måste ta bort klädsel på insidan av bakluckan
Hur gör man det?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns några synliga skruvar vid sidan och i inre handtaget. Sen är det lite lagom våld. En del clips kommer antagligen inte att överleva.
av Volvo740_GLT
Okej
Men behöver man ta bort klädsel på insidan av luckan då?
Användarvisningsbild
av StefanN
Dom brukar va rätt risiga invändigt.
Det är lite mer meck att byta dom mekaniska jämfört med dom elektriska.
Klädseln sitter bara med en skruv i varje ända sen två vid invändiga handtaget, TX25 har jag för mig. Sen är det bara klips men dom rackarna får man va försiktig med vid återmontage då dom lätt går sönder.
av Volvo740_GLT
Har putsat upp kontakterna åtskilliga gånger men det hjälper inte
Tror det inte är tätt mellan Handtaget och bakluckan för varje gång man tvättat bilen och öppnar bakluckan
Sen när man stänger den så har det runnit fram vatten och ställt sig vid nummerplåten
Sen när man stänger så får man allt på fötterna.
av TorgnySäker
Har någon bytt bakluckehandtag på en XC60.
Såg "Det finns några synliga skruvar vid sidan och i inre handtaget. Sen är det lite lagom våld. En del clips kommer antagligen inte att överleva." sedan verkar det som att bakluckehandtaget sitter fast med 6 muttrar som skall lossas ja + elkontakten. Kommer försöka byta själv byta på verkstad ca 5000 (inklusive reservdel ca 1350) på skroten kostar handtaget ca 600 sek. Tar tacksamt emot tips som gör jobbet enklare.

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]

Vad ska jag köpa och varför?

@spindel , Nej jag föredrar inte diesel men […]

Har fått uppfattningen att denna DSP piffar […]