Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Goldbeach
Jag har tagit in en offert på en S80 D5 från Bilia Haga Norra. Hur fungerar Bilia, kommer jag få samma pris om jag vänder mig till en annan Bilia-handlare, eller kan det löna sig att leta bättre pris hos annan Bilia?

(Det är förmånsbil inom ramavtal, så det finns ingen prutmån - men offererat pris kan ju skilja sig mellan handlare ändå. Hoppas jag..)
Användarvisningsbild
av Jensen
Goldbeach skrev:Jag har tagit in en offert på en S80 D5 från Bilia Haga Norra. Hur fungerar Bilia, kommer jag få samma pris om jag vänder mig till en annan Bilia-handlare, eller kan det löna sig att leta bättre pris hos annan Bilia?

(Det är förmånsbil inom ramavtal, så det finns ingen prutmån - men offererat pris kan ju skilja sig mellan handlare ändå. Hoppas jag..)
Finns ju en anledning till att man skriver ett ramavtal
Vad är syftet med att få fram ett bättre pris för din del??
Jag har aldrig förstått mig på tjänstebilsförare som kommer in och skall försöka pruta på ett redan skrivet avtal.
Verkar vara så att man tror att chefen skall tycka att man är duktig eller nåt.
Avtalen som finns lämnar man inte större rabatter på hos olika Bilia anläggningar.
av Goldbeach
Låt mig förtydliga: Ramavtalet är för en stor koncern som täcker hela landet, med divisioner lite här och var. Ramavtalet är byggt på en rabattsats som är X% för en bil, och Y% för extrautrustning. Ramavtalsrabatten läggs på det offererade priset från Bilia. Om då det offererade grundpriset skiljer sig från olika Bilia-handlare borde det därmed nettopriset skilja sig mellan olika hallar. JAg är väl medveten om att ramavtalet i sig är likadant hos alla Bilia-handlare, naturligtvis.
Vad är syftet med att få fram ett bättre pris för din del??
Jag har aldrig förstått mig på tjänstebilsförare som kommer in och skall försöka pruta på ett redan skrivet avtal.
:lol: Anledningen är mycket enkel: Jag har en peng som min tjänstebil får kosta företaget, om jag då kan få mer bil för de pengarna tänker jag skaffa mig mer bil för de pengarna. Det handlar inte om att försöka vinna chefens gunst, utan att få en så bra bil som möjligt inom de ramar jag har att röra mig inom. Men du hade kanske gjort på ett annat sätt om du var i min situation?

Frågan kvarstår: Skiljer sig bilpriserna mellan olika Bilia-handlare?
Användarvisningsbild
av Jensen
[quote="Goldbeach"]Låt mig förtydliga: Ramavtalet är för en stor koncern som täcker hela landet, med divisioner lite här och var. Ramavtalet är byggt på en rabattsats som är X% för en bil, och Y% för extrautrustning. Ramavtalsrabatten läggs på det offererade priset från Bilia. Om då det offererade grundpriset skiljer sig från olika Bilia-handlare borde det därmed nettopriset skilja sig mellan olika hallar. JAg är väl medveten om att ramavtalet i sig är likadant hos alla Bilia-handlare, naturligtvis.

Grundpriset på bilen är detsamma oavsett var du köper bilen.
av Goldbeach
OK, följdfråga: hur kommer det sig att en offert jag fått från Bilia skiljer sig med ca 5-7.000 spänn från det pris jag fått fram på volvocars.se? Priserna är riktpriser, eller nåt liknande, står det på volvocars.se - men det kan man ju också tolka som att priserna skiljer sig mellan olika ÅF. Nåväl, vi får se.
Användarvisningsbild
av Jensen
Goldbeach skrev:OK, följdfråga: hur kommer det sig att en offert jag fått från Bilia skiljer sig med ca 5-7.000 spänn från det pris jag fått fram på volvocars.se? Priserna är riktpriser, eller nåt liknande, står det på volvocars.se - men det kan man ju också tolka som att priserna skiljer sig mellan olika ÅF. Nåväl, vi får se.
Alla ÅF har sina påslag, finns nog ingen i Sverige som jag känner till som säljer bilarna till samma pris som finns på Volvocars.
Men inom Bilia så är det samma priser, och det var väl där ni hade ert avtal??
Användarvisningsbild
av Brainy
Jensen skrev:Jag har aldrig förstått mig på tjänstebilsförare som kommer in och skall försöka pruta på ett redan skrivet avtal.
Jag hade blivit mycket glad om det kunde prutas på tjänstebilarna som köps in i företaget.
Den som jag själv kör fick jag betydligt bättre pris på än förstapriset vilket bla innebär att jag har riktigt mycket mer utrustning än jag hade haft annars och även att totalkostnaden är lägre.

mvh
Anders
av para
En tjänstebil kan också vara kostnadsneutral för företaget, alltså så att den anställde själv står för alla kostnader med löneavdrag. Då är man självklart intresserad av att få så bra pris som möjligt!

Bilia GBG:s svar på frågan om varför dem låg högre i pris än vissa andra återförsäljare var att deras lokalkostnader var högre...... inget som jag vill sponsra direkt...
Användarvisningsbild
av Jensen
I detta fallet så finns det ett ramavtal som man följer, men visst är det så att om du inte är bunden via avtalet att handla på Bilia så är det så att det kan skilja litegrann.

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]

Hej Har du löst problemet? Mvh Peter