Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
S60 T5, -2004

Handbromsen tog inte alls så jag lämnade in bilen till verkstad.
De bytte till nya handbromsbackar samt ny monteringssats.

Men när jag drar handbromsen så "nyper" den inte ngt vidare, den tar inte så bra som den skall göra. När jag testade luktade lite bränt bakifrån.

Är det ngn inkörning på handbromsen eller vad kan man göra?

Tacksam för tips.
av LaRy
Om verkstaden eventuellt använt Biltema's handbromsbackar är det helt normalt att de ej fungerar. Annars stämmer det att man kan behöva köra några hundra meter i låg hastighet samtidigt som man drar handbromsen, för att slita in radien så att den passar mot bromstrumman.
av Ceska
Prova lite att dra i handbromsen under färden då borde du "slita in " dem. Lyft på hanbromsspakens damask i kupen och justera in med skruven, bäst är att ha båda bakhjulen i luften och justera in på detta sätt annars kan man drå åt för hårt och blir det anliggning istället.
Användarvisningsbild
av s80
När jag hämtade ut bilen så provkörde jag och testade handbromsen. Påpekade att den inte nöp. Men han sa att det tar tid då nya backarna behöver inkörning med tanke på att vi inte bytte broms skivorna. Om vi hade bytt skivorna så hade handbromsen nöpit direkt sa han.

Jag var med under bytet så jag vet iaf att det gick rätt till.
av valln
Jaha.

Låt bilen och bromsarna bli kall.
Dra till ex. tredje jacket kör en kort sträcka sakta utan att använda färdbromsen. Känn om det blir lika varmt. Fortsätt genom att dra till jack fyr och kör osv.

Typ så skulle jag ha gjort.
av LaRy
Hej! Jag skulle vilja påstå att verkstaden har helt rätt. MECA grejer kommer att fungera. Om man behåller bromsskiva/trumma är denna mjukt spårig, precis som skivan blir för skivbromsen. Det tar tid och inslipning för att handbromsbackarna skall slipa till sig till den spåriga profilen och få 100% anliggningsyta, nya klackar har begränsad anliggningsyta p.g.a spåren. Jag tycker din verkstad har gjort rätt att inte byta allt, bara för att det skall fungera perfekt från första metern.
Inslipning av handbromsbackar kan endast ske genom att köra långsamt och samtidigt dra i spaken. Men man kan inte göra en Quick-fix. Skulle du försöka köra in allt på en gång kommer bromsarna att bli överhettade och glasade bromsbelägg som följd. När du kört några gånger ca 100 meter med kall broms löser det sig. Tag det som en daglig vana tills det är fixat. Eventuellt kommer du att behöva justera handbromsspaken för att den tar allt för långt upp. Det fixar din verkstad på några minuter utan att lyfta bilen.
Användarvisningsbild
av s80
Jag får se om handbromsen blir bättre efter detta.
Vet inte riktigt vad verkstaden skall göra för att få handbromsen att nypa direkt, den får noga slita in sig väl?
Användarvisningsbild
av s80
Besiktigade bilen idag o fick anmärkning på just handbromsen. Otillräcklig broms verkan.

Pratade med verkstaden som bytte handbroms backarna o de skulle fixa detta samt besikta om den nästa vecka.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]