Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
Jag skulle alltid välja T5 om det går att få till aktuell modell!

Var på Volvo idag och våndas om det inte måste bli en s60 D4 cross country. Tyvärr säljs inte denna bil med T5 i Sverige. :(
Förhoppningsvis krockar jag inte, för då blir min nuvarande bil inlöst förmodligen.
av MartinGunnang
Min tanke var att det skulle bli mest ekonomiskt fördelaktigt då jag tror/trodde att andrahandsvärdet på D4:an är bättre. Men nu tvekar jag, känns som att det nog är många som kommer vara sugna på en T5a också. Tänker väl behålla bilen i 5 år ungefär.
Användarvisningsbild
av Derank
Vi är inte många som köper bensinaren idag. , men utbudet är ochså extremt lågt så oroa dig inte för adrahandsvärdet

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
valln skrev:Jag skulle alltid välja T5 om det går att få till aktuell modell!

Var på Volvo idag och våndas om det inte måste bli en s60 D4 cross country. Tyvärr säljs inte denna bil med T5 i Sverige. :(
Förhoppningsvis krockar jag inte, för då blir min nuvarande bil inlöst förmodligen.
Det står en vit S60 CC T5 AWD i Uppsala för typ 337´ :-)-)
Användarvisningsbild
av RichardCardell
MartinGunnang skrev:Min tanke var att det skulle bli mest ekonomiskt fördelaktigt då jag tror/trodde att andrahandsvärdet på D4:an är bättre. Men nu tvekar jag, känns som att det nog är många som kommer vara sugna på en T5a också. Tänker väl behålla bilen i 5 år ungefär.
Tror att andrahandsvärdet just i dagsläget är bättre på diesel men är väl inga gigantiska skillnader. För min del handlar det om vilket som passar mitt användande bäst. Kör bara långa sträckor och pendlar 7 mil om dagen så därav blev det en diesel. Körde bensin innan när jag inte pendlade så långt och föredrar egentligen bensin alla dagar i veckan. Skönare gång och inget partikelfilter som kan ställa till problem vid många smårundor.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av mikeS80
MartinGunnang skrev:Min tanke var att det skulle bli mest ekonomiskt fördelaktigt då jag tror/trodde att andrahandsvärdet på D4:an är bättre. Men nu tvekar jag, känns som att det nog är många som kommer vara sugna på en T5a också. Tänker väl behålla bilen i 5 år ungefär.
Att basera valet av motor på ett framtida förväntat andrahandvärde känns bakvänt särskilt om man tänker behålla bilen så länge som 5 år. Då är större delen av värdet på bilen ändå borta så motorvalet saknar i stort sett betydelse. Det handlar snarare om att betala så lite som möjligt för nybilen för det är i kronor som kostnaden skall räknas inte i %.

I första hand skall man förstås utgå från vilka preferenser man själv har kring bilens egenskaper och sedan välja motortyp.

Vill man räkna i kronor så beror det på i detta fall vilken växellåda och utrustningsnivå man vill ha. Vill man ha t.ex. ha automat, Momentum Business Advance och 18’’ lättmetallfälgar är T5.an brutto 22 000,- billigare än motsvarande D4:a. För mig är då T5:an det givna valet särskilt med en årlig körsträcka som nämnts på 1000-1500 mil.
av valln
fjohan82 skrev:
valln skrev:Jag skulle alltid välja T5 om det går att få till aktuell modell!

Det står en vit S60 CC T5 AWD i Uppsala för typ 337´ :-)-)
Tack, men tyvärr har den bilen den äldre generationens automat och motor :(
av perhall
Eftersom argumentationen för diesel är sig lik vill jag gärna berätta vad som hände för drygt fyra år sen när jag köpte min T4:
D3 163 hk (den som blev D4 MY13, men detta var fortfarande MY12) var då 50 000 dyrare än T4 180 hk. Flera sa åt mig att köpa en diesel för förbrukningens och andrahandsvärdets skull. Nu kollade jag nyligen med försäljningschefen för en Volvo-åf och han säger att det nu skiljer ca 10 000. Jag har alltså sparat massor med pengar på att åka T4. Den drar ca 1,5 dl mer/mil vilket på 8 000 mil är 17 000. Den är billigare att serva, sliter mindre däck, har lägre skatt och billigare försäkring.

Enligt försäljningschefen är det brist på begagnade bensinare, dessutom är haverier på T4 (utan F) mer ovanligt än för D3/D4/D5.

Gillar man stenhårt D4 tycker jag man ska köpa den, gillar man T5 köper man den. Har svårt att tro att D4 blir billigare vid normala körsträckor. Och kör man mycket har man ju extra glädje av en motor som man gillar...

PH
av chaffis75
Intressant historia perhall, tyder på att man ska välja de man trivs med, sedan kanske diesel är lönsamt om man kör väldigt mycket.

Fredrik

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
köp det DU vill ha och inte köparna efter dig. Jag har aldrig förstått det där med folk som grubblar om andrahandsvärdet och vilken utrusning man SKA ha osv .
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]