DayDreamer skrev:Skulle inte förvåna mig ifall hon har en sådan tur att om remmen smäller av så skulle motorn klara sig oskadd. Släng in några hästskor och några fyrklöver i bilen det ska väl iaf ge tur med sig, så ska du nog se att det bara är att tuta och köra :D
vol:-)
Njae, det har inte så mycket med tur att göra, utan ren och skär design. Det finns helt enkelt inte utrymme för osyncade kam/vev rörelser. Det räcker ju med ynka 2-2.5 kugg fel på remmen så slår ventilerna i kolvarna. Tänk då om kammarna tvärstannar i säg 2000rpm, tar inte många microsekunder innan katastrofen är ett faktum då :roll:
Enda "trösten" i det här fallet är att det bara är 10V istället för 20V :roll: Så så tillvida kan man komma "lindrigare" undan med färre krökta ventiler... Men helt oskadd? Näe, det är större chans att vinna på lotto...
Hade det däremot varit en gammal 8V rödblockare så hade den nästan garanterat klarat sig oskadd, förutsatt att toppen inte blivit planad flera meter givetvis. Lutningen och det stora förbränningsrummet på 8V rödblockarna gör att ventilerna mer eller mindre inte kan slå emot kolvarna. Men så är inte fallet på DOHC motorerna...
White: your sarcasm is lost on this one :roll: