Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Pertan skrev:Ringde Bilia i Fagersta och hörde mig för vad det skulle kosta, fick svaret att det skulle kosta ~750:-.
Bokade tid till nästa vecka iaf.

Men hur kan det komma sig att det skiljer så pass mycket ändå mellan verkstäder?
Kan vara så att jag blev testkund eftersom verkstadschefen stod bredvid och envisades om att det inte skulle funka, det skulle vara dvd skivor till min bil. Eller lite billigare på landsbygden som.
Just denna uppdatering gäller för de som har knappen NAV näst överst till vänster och CAM eller blank knapp näst överst till höger. Sedan är det mycket riktigt bara att hämta nästa kartversion utan extra kostnad, på samma sätt som man kunnat ett tag till Volvos senaste årsmodeller.
För XC70, som jag ju har, är 2012 första årsmodellen där det här går att göra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Bilar som min 2012:a, levererad strax före midsommar 2011, hade vad som inofficiellt kallades Sensus 2.0 från början. Där fanns inte körstatistik med förbrukningsdiagram, exempelvis. En del andra funktioner var annorlunda. Varje gång man tryckte på RADIO var man tvungen att först välja FM1 eller nåt innan man kom till radioskärmen. I och med att Sensus 3.0 kom, en mjukvara som man kunde få installerad gratis om man hade en bra anledning, förändrades åtskilliga detaljer i hur Sensus hanterades. Dessutom kom de här förbrukningsstaplarna. Detta låg i en uppdatering till IAM, och nu är det samma modul som uppdateras igen. Därför kommer säkert de här staplarna in i de bilar som aldrig uppdaterats till Sensus 3.0 tidigare, men i min bil förväntar jag mig inte några synliga skillnader (jag har ju redan Sensus 3.0), utan bara möjligheten att uppdatera kartorna gratis i fortsättningen.

Sensus 3.0 var inget som man fick bara för att man gjorde service hos Volvo. Vi har för länge sedan redat ut att Volvos reklam om att man alltid får de senaste mjukvarorna är lögn. Sanningen är att man får en del av de senaste mjukvarorna, en lagom stor del för att de ska hinna installera den under tiden som oljan rinner ut vid servicen.

Det finns en hel del skrivet om Sensus 3.0 här på Jagrullar. Sök på det uttrycket så hittar du en hel del.
Användarvisningsbild
av apersson850
Förmodligen inte. I min bil innehåller kartan karta och s.k. inrättningar, alltså restauranger, parkeringar och sånt. Fartkameror kan man lägga in, men det görs separat, som en fil som innehåller positioner för vad man vill ha och en ikon som visas vid varje punkt.
Det behöver inte vara fartkameror man lägger in. Det kan vara milstenar, kennelklubbar, glasskiosker, geocachar eller vad man nu vill ha. Man kan hantera dem i olika grupper, med eller utan visning på kartan, med eller utan varningsljud, med olika ljud för olika kategorier osv.
Men man får fixa dem själv.

Jag vet dock att kameror har ingått i vissa versioner, men jag tror de gjorde det enbart i modellerna som inte hade hårddisk i bilen, utan där kartan låg på en DVD som man var tvungen att ha kvar i bilen hela tiden. Jag har inte själv haft någon sådan bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 26

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]