Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
tja!

Problemen blir fler och fler ju äldre bilhelvettet blir...
Nu är det dags för ett nytt fel.

Från stillastående vid rött ljus så är det nästintill omöjligt att köra utan att bilen rycker. Kopplingen hugger hur försiktigt jag än släpper den och motorbromsningar är som att sitta i en gungstol...
Övre motorfästet ser helt ut... Vad ska jag leta efter?
av MickeM
Visst ska dom där motorfästena i filmerna också ses över, men det är det övre, i aluminium, uppepå motorn som känns mest när det är kass.
Främst i startögonblicket. Byt även bussningarna på sidorna, som tvärstaget sitter i.

Jag bytte dessa, och det blev en ny bil med kopplingen i startögonblicket. Innan var den "svår" och ddt blev lätt nästan tjuvstopp, eller vroooom i starten som en gammal gubbe.

Dom gamla bussningarna var inte så himla dåliga vad man kunde SE, men kan du vicka på staget ganska rejält för hand, så BYT!
Den är aldrig stum, men ska kännas ganska fast.

Enkelt att byta och så väldigt dyrt är det inte heller.

Det blev runt 800kr med frakt från Skruvat.se för aluminiummotorfästet och båda sidobusningarna..

Du kan ju titta på växellådan, under svänghjulet, om det ör mycket olja där.
Oljefilm på kopplingen så hugger/rycker den väldigt. (Inte bara "svår", som med kassa bussningar, utan riktigt ryck, ryck, ryck)
Det krävs faktiskt väldigt flödigt med olja för att den ska slira.
av Knatch
Nu har jag bytt övre motorfästet och det blev lite bättre.
Men det går fortfarande inte att köra bilen mjukt mellan rödljusen.
Hur försiktigt jag än släpper kopplingen och växlar mjukt så rycker det till. Jag måste verkligen släppa den riktigt sakta och försiktigt för att det ska gå, annars rycker det till.
Det börjar bli jobbigt nu och jag hittar inte "felet"
av valln
Hugger när du släpper kopplingen, tycker jag att det låter som om det är dax för byte av kopplingslammel?

Hur långt har bilen gått?

S60 och T5, om en valp har ägt bilen kan kopplingen fort bli slut... :wink:
av Knatch
valln skrev:Hugger när du släpper kopplingen, tycker jag att det låter som om det är dax för byte av kopplingslammel?

Hur långt har bilen gått?

S60 och T5, om en valp har ägt bilen kan kopplingen fort bli slut... :wink:
Förstår din tanke men lamellen är det ingen fel på.
Jag kan droppa kopplingen i 6000rpm och den biter.
Jag har haft bilen sedan 12k mil, nu har den rullat 21,7 :)
Det är nåt annat, antingen är det glapp i drivaxlarna eller så är det svänghjulet som glappar. Den sistnämnda har jag inte hört några missljud ifrån. Jag blir tokig!
av Knatch
valln skrev:Vad menar du med droppar? Om en lamell hugger behöver den inte nödvändigtsvis slira.
Jag sätter fem kronor på att det inte är lamellen, det känns som ett glapp. Möter man med försiktig gas och släpper kopplingen skitlöst så går det bra. Men då tar det en evighet att växla och stadskörning blir ett helvette om det ska gå mjukt.

Edit:
Det läcker ingen olja nånstans så som det vanligtvis gör på dom bilarna. Mrn drt kan ju läcka på insidan. Men jag tror inte det för kopplingen hugger inte på det sättet utan det känns som att något sitter löst och glappar, därav rycket som känns som att bilen gungar...
av Waizguy
Jag känner igen problemet helt och hållet! Har samma på min Saab och det är frustrerande när man inte kan växla mjukt utan att smyyga in ikopplingen. Min koppling är relativt ny ca 1år sedan och den var likadan före bytet.
Jag har bytt kopplingssats, drivknutar, stagen till krängningshämmaren utan framgång.
Hoppas någon listar ut felet så kanske det löser mitt med.

För mig glappar det mest vid start och växlingarna 1-2-3 något bättre vid 3-4 och 5. Har du likvärdigt?
av Knatch
Waizguy skrev:Jag känner igen problemet helt och hållet! Har samma på min Saab och det är frustrerande när man inte kan växla mjukt utan att smyyga in ikopplingen. Min koppling är relativt ny ca 1år sedan och den var likadan före bytet.
Jag har bytt kopplingssats, drivknutar, stagen till krängningshämmaren utan framgång.
Hoppas någon listar ut felet så kanske det löser mitt med.

För mig glappar det mest vid start och växlingarna 1-2-3 något bättre vid 3-4 och 5. Har du likvärdigt?
Ja det är exakt samma problem, 1 till 2 är värst. Och sen blir det bättre ju högre växel. Men 1-2-3 är förjävliga.
Det känns som att hela drivlinan och motorn är påväg att hoppa ut ur bilen

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]