Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickeadel
Hej!

Tänkte kolla om någon av er vet om jag har haldex eller visco? De är alltså en xc70 -02 med stdc.

Har hört att vissa 02or har haldex och andra inte. Hur vet jag om jag har de eller inte?
av Tette
Av vad jag har förstått så - står det V70 XC baktill så har du visco, står det XC70 så är det haldex. Vet inte säkert brytpunkt men det är vad som har sagts till mig.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
V70Xc har ju iofs visco men det är beteckning på den första generationens V70 sådden lär du inte hitta på en 02. Tror haldex infördes my03 xc90 fick den ju vid sin start
av andersuw
MY -02 är visco. Haldex kom med MY -03. Bokstavskombinationen stdc är för mig obekant i Volvosammanhang. Menar du DSTC?
av glock40sw
MY-02 hade Visco .
Den fick på sin tid lite dåligt rykte enligt min mening helt onödan. Visco klarar alla väglag ,halka och oplogade vägar hur bra som helst.
Däremot är den sämre att dra en tung båttrailer från en sandstrand eller en häst kärra från en leråker, denna saker som motorjournalister gärna briljerade.
Körde en MY-02 med visco många år och var hell nöjd
av Mickeadel
andersuw skrev:MY -02 är visco. Haldex kom med MY -03. Bokstavskombinationen stdc är för mig obekant i Volvosammanhang. Menar du DSTC?

Oj menarsåklart DSTC.. Fick för mig att jag läst någonstans att om man hade det så kunde man också ha haldex men de är säkert fel!
Användarvisningsbild
av milktrucker
glock40sw skrev:MY-02 hade Visco .
Den fick på sin tid lite dåligt rykte enligt min mening helt onödan. Visco klarar alla väglag ,halka och oplogade vägar hur bra som helst.
Däremot är den sämre att dra en tung båttrailer från en sandstrand eller en häst kärra från en leråker, denna saker som motorjournalister gärna briljerade.
Körde en MY-02 med visco många år och var hell nöjd
De svaga punkterna är just att framhjulen spinner för länge innan det driver bak och har man osis så sitter man redan fast, samt att systemet är känsligt för rotationsskillnader på mellan axlarna.
En del pratar om olika däckmönster, men problemen kommer av stadskörning där bilen gör stora rattutslag under en längre stund, vilket orsakar rotationsskillnader mellan axlarna, långt mycket större än 2mm skillnad i rullomkrets.
Annars är jag också imponerad av visco på V70XC av P80-plattformen, den funkar väldigt bra på gräs.
av osla
dieselmagnus skrev:V70Xc har ju iofs visco men det är beteckning på den första generationens V70 sådden lär du inte hitta på en 02. Tror haldex infördes my03 xc90 fick den ju vid sin start
på n karossen hette den v70xc fram tills 02-03 nån gång, vi hade en 02:as ocean race som hette v70xc
av berg07
Tette skrev: fre 10 jun 2016, 21:33 Av vad jag har förstått så - står det V70 XC baktill så har du visco, står det XC70 så är det haldex. Vet inte säkert brytpunkt men det är vad som har sagts till mig.
Var nyligen och kollade på en MY2002 (bensin, motorkod B5244T3, registreringsdatum 13.12.2001) där det stod XC70 på bakluckan, men den hade visco.
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]