Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja kolla med Raka Rör och/eller deras partner A-Alt. Det är ju prisvärda system. Beroende på vad man man ljudmässigt gillar kan det sedan vara en fördel eller nackdel att det låter lite mer om deras system än det som sitter från fabrik. Kanske kan de dock i viss mån hjälpa till att anpassa systemet lite när det gäller hur mycket det låter.
Eller om jag köper den jag länkade till ovan plus denna http://www.bildelaronline24.se/walker/1010354 så borde allt bara vara skruva ihop plus att den inte låter mer än original (hoppas jag). Borde ju rimligtvis hålla bra många år. Får googla lite om märket Walker är bra först.

bildelaronline24.se alternativet blir 400:- billigare än raka rör. Men tackar för hjälpen, det blir nog bra tillslut det här.
Senast redigerad av 2 Pickadoll, redigerad totalt 0 gång.
Hmm. Walker var om jag minns rätt precis vad jag satte dit när min bakre originaldämpare gav upp. Men den blev oväntat kortlivad. Varade bara en tre-fyra år och femtusen mil. Det var den som gav upp när jag tvingades byta nu i vår. Av skäl som framgår om du kikar lite bakåt i tråden tror jag mer på Eberspächer.

Just den Eberspächer-dämpare jag köpte till min V70 T5 -02 (se länk tidigare i tråden) passar kanske inte din S80. Men det är mycket möjligt att de gör en som passar din bil också och att du kan hitta den om du söker lite. Nu kan jag förstås inte vara säker på att Eberspächer är bäst utan det är en gissning baserad ofullständig information. Men sämre än den jag satte dit förra gången kan det knappast bli och den kostade inte mer än en Walker.
Ja jag ser att du är i Göteborg så du har ju nära till. Min enda reservation är när det gäller ljudet, som jag själv troligen skulle tycka var i högsta laget. Men det är ju en smaksak och de kanske har lite olika alternativ att erbjuda i det avseendet också. Verkar ju i övrigt vara ett bra och prisvärt system på alla sätt.
Stod så här på deras sida. Så det blir nog bra. Låter det bara normalt vid normal körning så blir jag nöjd. Det ska låta lite mer vid gaspådrag har jag läst men det får jag ta helt enkelt.
Rostfria avgassystem bullrar mer?
I normalfallet märker du ingen skillnad. Det finns dock rostfria avgassystem som är tystare än de vanliga och det finns sådana som låter mer. Ett nytt system låter alltid mer än ett gammalt som hunnit få en tunn sotbeläggning inne i rören.
Som jag nämnde tidigare har jag ju A-alts sport-avgas, men jag måste säga att det verkligen var STOR skillnad mellan när systemet var nytt och efter 2 veckors körning. I början tänkte jag att det lät som en epatraktor med borttagen dämpare, men nu är det bara ett trevligt muller utanför bilen på tomgång. Mitt system är bra avstämt med viss antydan till resonans runt 1300 rpm, alltså lägre än vad man normalt ligger och kör på. Sedan skriker det ju på rätt bra om man gör kick-down i en tunnel exempelvis. Enda gången jag stört mig lite på det är vid start och förhöjd tomgång på vintern då motorn går lite rått, men det reagerade jag på även med orginalsystemet...
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]