Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gurrish
Bilnörden skrev:
StefanN skrev:Vad händer om man plockar bakre delen av kabelhärvan också från nyare modell?
Intressant tanke, vart är den delad?
om ni tänker det jag tror att ni tänker är jag tveksam till om det fungerar. Änden på kabeln går väl in i ett styrdon, ecu eller liknande som styr vilken kabel som ska matas med vilken signal, tror inte den är korsad eller "patchad" på något sätt utan exakt likadan, dvs tre plus kablar och en jord.
Användarvisningsbild
av ER
"Lättaste sättet" är ju att koppla om "bromsljuset" innan kontakten till bakluckan under taket till att vara positionsljus och på samma ställe ta bromsljussignalen när man ändå rivit halva bakdelen av bilen, jag fick det inte att funka mer än 1 sekund på annan plats än i denna kontakt i taket på lucksidan så man får signalen från båda källorna då det på bilsidan är två kablar som sammanförs till en i luckan.
Användarvisningsbild
av ER
På kontakten så är övre vänster bromsljus på gamla dvs. posljus på nya, övre höger är backljus på båda.
Undre vänster är jord och undre vänster bakre dimljus och finns bara på ena sidans enhet, iaf på den äldre varianten.
På min bil var alla kablar svarta med fåtalet olika färger av ränder, inte samma som på det EWD jag hade.
Tar man loss kontakten från lyktenheten så kan man spåra kablarna från kontaktdon till resp. glödlampa/LED enhet.
Jag kopplade således det stift som passar i övre vänstra på bilens kontakt(svart kabel i mitt fall med en rand av färg jag ej har i färskt minne) till den positiva ledaren till nummerskyltsbelysningen och då blev bromsljuset positionsljus i luckan.
Bromsljuskabeln klipptes av en bit från kontakten så den nya kunde skarvas på.
Nån anledning att koppa jord fanns ej då det redan är gemensamt. Samma med bromsljuset jag drog nytt, bara en ledare till vare enhet i karossen från kontakten i taket på lucksidan så att rätt/konstant bromssignal fanns i enheten när luckan var stängd.
Användarvisningsbild
av StefanN
Nu har jag mätt och kollat lite.
Bromsljus finns det i dragkrokskontakten på två ställen, bägge röda så det verkar lugnt.
Bakljus tas från nummer skylten (gul/lila) och drar den till Brun/lila på övre bakljuset. Men då är det bara klippa den brun/lila som går till bakljuset (gamla bromsljuset) och koppla på den gul/lila istället?
av Schmoyoho
Äntligen! Riktigt snyggt :-)-) Fast jag är lite skeptisk till lastskyddet nu, känns som att man velat ha något mer diskret nu när du har både kromlisten på bakluckan och silverlisterna längst ner på bakljusen.

Ser ut som att torkarmotorn skulle behöva flytta en eller två splines också. Är det som framtill, mutter under plastkåpan?
Användarvisningsbild
av ER
Antingen väck med rubbet, dvs kromlisten modell, märke, motor osv på luckan eller svart/antracit/smoke plastidip på lastskyddet för att tona ner det lite. Tycker dock det är snyggare utan nåt på luckan då det är tillräckligt mycket bling/silver/krom på baken utan kromlist och beteckningar på luckan, lättare att hålla rent och snyggt också utan dessa.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.