Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
Jepp, korrekt.

Mike
av Yaniz
Tänkte vänta med att börja bråka med spolarbehållaren till första semesterveckan men blev alltför otålig när en ny överraskning (se nedan) behagade infinna sig. Ledig i dag och i morgon, så jag började med att ta bort hjulet samt innerskärmen. Nivåvakten kunde tryckas in marginellt, annars är det blött lite här och var (förmodlingen p g a överfyllning, borde inte gjort detta utan nöjt mig med enbart kraftig spolning).

Symptom:
  • - efter (över)fyllning upp till kanten av påfyllningsröret droppar/rinner det ut ca: drygt 3 liter rakt ned i backen, därefter upphör det att droppa (det tar ca: 3-4 timmar att droppa färdigt).
    - spolningen fungerar dock bra med bra tryck trots vätskeförlust enligt ovan.
    - spolning av strålkastare fungerar.
    - spolning av bakruta fungerar.
    - varningen “fyll på spolarvätska” kommer efter ca: 8-10 spolningar.
    nu något som jag ej noterat tidigare:
    - parkerar jag bilen efter några spolningar under färd uppstår en pöl om 30 i diameter framför vänster hjul, kör jag därefter en sväng igen och spolar, uppstår en pöl igen efter att bilen parkerats.
Någon som kan komma med tips med ledning av beskrivningen ovan? Vill inte riva hela behållaren med allt vad det innebär om det inte är absolut nödvändigt. Någon har föreslagit att spolarpumpen kan ha frusit sönder, men då skulle den väl inte fungera med fullgott tryck mm?

Alla tips mottages tacksamt.
Om det bildas en pöl efter att spolat under körning men inte annars tyder det ju på att läckaget åtminstone delvis är i/vid pumpen. Sedan kan du ju kanske ha något annat läckage också eftersom det rinner ut så mycket som tre liter när du fyller fullt ändå upp till kanten av påfyllningsröret. Lite kanske det skulle läcka ändå eftersom jag inte är säker på att systemet är utformat så att det är helt tätt mellan påfyllningsrör och tank men knappast så mycket som tre liter. Du lär väl hur som helst behöva riva så mycket att du kan se tanken och konstatera vad som verkligen händer innan du går vidare.
av Yaniz
Nu vet jag inte hur spolarpumpen är konstruerad, men jag blir inte klok på det faktum att efter det att behållaren efter ca: 3-4 timmar läckt färdigt och upphört att läcka, beter sig på följande sätt:

1) Spolar jag inget under färd, ingen pöl under bilen efter parkering

2) Spolar jag under färd, uppstår en pöl under bilen efter parkering

Åkte exv 15 mil t/r igår, spolade v-rutan några gånger någonstans mitt på sträckan, parkerade bilen i tre timmar, upptäcker därefter en pöl med en diameter om ca: 30 cm framför vänster framhjul.

Ringde den lokale meken som gissar på sönderfrusen pump, men hur kan den då pumpa med oförminskat tryck (eller pumpa alls)?

Nä, jag får la ta en eller två starka i kväll, sova gott och därefter bekämpa allt som står i vägen för spolarbehållaren i morgon (med två helgdagar som backup).
Även om det läcker i/vid pumpen behöver ju läckaget inte vara så stort att det blir märkbart dåligt tryck i spolningen. Som det ser ut i sprängskissen finns ju också en skarv på tanken lite drygt halvvägs från botten. Du skulle också kunna ha ett läckage där som förklarar varför tre liter rinner ut direkt, även utan någon spolning.
En bil på mitt jobb hade samma symptom. Minns inte men var antingen en spricka i plastsvetsen på behållaren eller en slang. Tappar du tre liter så är det självklart inte normalt. Problemet är att fronten måste ned för att du ska komma åt behållaren. Jag skulle sätta pengar på att du behöver byta behållaren
av Yaniz
tmpolice skrev: Jag skulle sätta pengar på att du behöver byta behållaren
Jag misstänker att du med all sannolikhet har rätt!

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]