Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Jag ska snart byta tänddelar i min Volvo 240 men är osäker vilka jag ska köpa. Har kollat på både Mekonomen och Biltema och det skiljer ganska mycket i pris. Är det värt att köpa något från Biltema eller bör jag ta det säkra före det osäkra och köpa från Mekonomen? Vet inte riktigt hur kritiskt det är med bra tänddelar men borde vara ganska viktigt. Eller borde jag kanske köpa från Volvo istället om det går att få tag på? Vad kan de tänkas ta för allt?

Det jag ska ha är rotor, fördelarlock, fyra stycken tändstift, tändkablar

Tack för svar!
White: Vad var felet på Volvokablarna? Måste varit måndagsexemplar... en hel sändning tillverkad en måndag?

Jag brukar köpa diverse reservdelar på Biltema, men har dålig erfarenhet just av tändkablar därifrån, och har fått reklamera dem. De passade väldigt dåligt på tändstiften, både vad gäller den elektriska kontakten och vad gäller gummit som ska hålla tätt mot porslinet. Jag köpte på Volvo istället (de var bra) och faktiskt billigaren än Mekonomens.
Ska kolla med Volvo här i stan då. Tycker bara att de är lite svåra att beställa ifrån, men ska nog åka in till dem imorgon och fråga. Annars får det bli Mekonomen.
Ska kolla med Volvo här i stan då. Tycker bara att de är lite svåra att beställa ifrån, men ska nog åka in till dem imorgon och fråga. Annars får det bli Mekonomen.
Håller mig personligen borta från tänddelar just från biltema då kolelektroden i fördelarlocket från biltema gick sönder efter 100mil å rotorn hade hoppat ur sitt läge lite och skurit in i sidan på fördelarlocket. Biltemas tändkablar har jag ingen nämnvärd personlig erfarenhet av, körde 100mil på dom också men de fallerade ej, böt dom bara för sinnesron att inte ha nå biltema krams i min bil.

Köper numer tänddelar på den lokala OKQ8 macken, där dom fortfarande har Bosch grejer till rödblockare. Funkat galant i över 1000mil och funkar säkert flera 1000 till. Annars finns det på Skruvat.se också, där har de bosch tändkablar och även bosch fördelarlock och rotor för en extra femtilapp över skruvats egna om man väljer "premium" varianten.
om vi ska prata skruvats grejer så gav jag dem några ordentliga chanser med 3 olika tändkabelsatser, 12 stift, 3 lock och 3 rotor:er.
numer har jag 7 tändkablar kvar. inga stift. en rotor, 1 lock. de som är kvar har gått 400 mil. dom andra grejerna va slut, sprucken eller trasigt efter ca 1 000 mil och 1 år (give or take) .....

Så min tanke är att skruvat och biltema kör med andrahandssortering båda 2. även hört illa om skruvats bussningar lika mycket som biltemas. skulle tro att det är för de kör dels med billiga "piratmärken" likväl som utsorterat.

men vad vet jag. aldrig hört närheten av lika illa från tex volvo original eller liknande.
fast ändå kör jag ofta med dom här billigare reservdelarna på 2 av mina bilar, som jag har med slitdelar och lite verktyg så man kan byta om man blir ståendes efter vägen.
Det blev tändstift och fördelarlock från Volvo. Resten köpte jag från Mekonomen. Borde nog bli bra. :D

Att köpa från Skruvat.se är väl nästan som att köpa från Biltema. Vissa grejer kan jag köpa därifrån, men inte mer kritiska grejer som tänddelar. Det vill jag gärna att det ska fungera, även så länge som möjligt.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]