Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av discokaj
Hejsan!

Jag ska precis genomföra min första service på min "nya" bil som jag inhandlat, och jag behöver nu hjälp om detta är ett rimligt pris och att jag får med allt jag behöver?

XC70 2013 som rullat 14700mil. Får jag med allt som behövs på denna service och är offerten och är priset rimligt?

Kan absolut ingenting om detta så all hjälp uppskattas

Mvh M
Bilagor
bilen.jpg
Offert
bilen.jpg (197.04 KiB) Visad 350 gånger
av Schmoyoho
Brukar kosta kring 3000 för en vanlig service hos en auktoriserad verkstad, så ja. Fullt normalt pris. Hade inte oroat mig över att verkstaden missar något heller.

Om du vill ha någonting att lägga till så kanske ett oljebyte i automaten skulle kunna vara på sin plats. Vid/strax efter 10000 mil är ett okej riktmärke. Kostar cirka 3300-4000 kronor (olika på olika verkstäder av någon anledning, trots alla är volvo aukt.) men en bra förebyggande åtgärd. Anledningen att det inte ingår är för att Volvo anser det inte behövs förutom på taxibilar och polisbilar men konsensus vågar jag nog påstå är att det behövs även på vanliga bilar.
av garinge
När byttes tändstiften? (om det är en bensinare)
angående priset så är det väl okej, dock sköter jag alla servicar själv på mina
tre bilar, så betalar bara för olja+filter/s... så vet inte om det är billigt eller dyrt för att få det
gjort på volvo... men uppgraderad programvara på nya bilar är ju aldrig fel :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Mer troligt att det blir några onödiga poster extra, förstås.

slitagekontroll?
spolarvätska?
multifilter?
miljöavgift?
av Schmoyoho
garinge: Man skymtar motorkoden för en diesel på specen. Serva själv i all ära, men kanske inte på en MY13. Inte bara för mjukvarornas skull men för garantier och sådant också. Maskinskadegarantin går väl bara till 15000 mil om man har Volvia och servat på verkstad, men ifall något annat skulle gå sönder så är det ju redan nog svårt att få saker tagna på goodwill. Underlättar ju knappast om bilen inte varit på en aukt verkstad på länge.
av garinge
Schmoyoho skrev:garinge: Man skymtar motorkoden för en diesel på specen. Serva själv i all ära, men kanske inte på en MY13. Inte bara för mjukvarornas skull men för garantier och sådant också. Maskinskadegarantin går väl bara till 15000 mil om man har Volvia och servat på verkstad, men ifall något annat skulle gå sönder så är det ju redan nog svårt att få saker tagna på goodwill. Underlättar ju knappast om bilen inte varit på en aukt verkstad på länge.
Ja det kanske man gör, inget jag såg iallafall:)
Därför jag skrev att jag servar mina bilar själv, har en 01, 02, och 1965:a.. dvs serva själv är bäst :)
Men hade jag ägt en 2013 så hade jag säkerligen låtit en auktioriserad verkstad serva för garantierna,
men eftersom jag själv gör det, så vet jag inte om ovanstående pris var dyrt eller inte... vet bara att
1599-1799 för oljebyte+filter är dyrt för mina fordon, när man själv gör det för runt 5-600:- / fordon :)

Edit : Nu såg jag det, D5244T17.. D för diesel, medans min heter B5244T3 och då B för bensin :P

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]