Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andersbe
conta1968 skrev:Jag köpte en motor som gått 10000mil. Innan jag fick den plockade jag min gamla ur bilen. Demonterade insuget och rengjorde den och monterade på nya motor. Motor monterad, startad, inga knackningar - problemet löst.
Det kom andra problem- lammelkoppling vill inte släppa fast urtrampningslager trycker mot plattan. Undrar om det finns enklare sätt att göra lös den. Jag vet inte hur länge har motor legat hos dem.
Växellådsaxel sitter snätt, sitter inte i centrum, fel monterad, vid montering ska en centrerings axel användas, lamell centreras vid fast
spänning av tryckplatta i annat fall uppstår som i dit fall, den kopplar inte ur, kan även förstöra lagret som sitter i motorn. :-O)
av conta1968
andersbe skrev:
conta1968 skrev:Jag köpte en motor som gått 10000mil. Innan jag fick den plockade jag min gamla ur bilen. Demonterade insuget och rengjorde den och monterade på nya motor. Motor monterad, startad, inga knackningar - problemet löst.
Det kom andra problem- lammelkoppling vill inte släppa fast urtrampningslager trycker mot plattan. Undrar om det finns enklare sätt att göra lös den. Jag vet inte hur länge har motor legat hos dem.
Växellådsaxel sitter snätt, sitter inte i centrum, fel monterad, vid montering ska en centrerings axel användas, lamell centreras vid fast
spänning av tryckplatta i annat fall uppstår som i dit fall, den kopplar inte ur, kan även förstöra lagret som sitter i motorn. :-O)
Kopplingen var redan på motor som jag köpt. Den var centrerad och det gick lätt att montera växellåda på motor. Ska försöka köra bilen ute och växla.
av conta1968
Alla problem lösta. Tomgång pendlade pga högtrycksbränslepump. Den gav lite lägre tryck på 750v/min när den blev varm, spridarna vill kompensera det med öppningstid, varvtalen gick upp mer, styrbox sänker varvtalet till 750v/min, bränsletrycket faller och ondcirkel är stängd och så varje sekund.
Kopplingslammel limmades fast på anliggningsyta. Jag fick plocka ner växellåda och lossa den med kniv.
Nu fungerar bilen som ny.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]