Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!
Bytte yttre drivknut på min V70 GLT för två helger sedan, detta då den skulle säljas då ny bil har införskaffats.
Men, så tog sambon denna till jobbet nu igår eftersom jag hade den nya bilen.
I panik ringer hon och säger att det "Slår & Smäller" utan dess like!
Jag får lämna jobbet för att se vad det är, då hon står på sidan av E14.
Bilen startar och motorn spinner som den ska, så jag tänker att jag måste ju få den av motorvägen.
Lägger i D (automat) och kör iväg i 5-10km/h. Efter ca 10 minuter börjar det slå något fruktansvärt. Låter nästan som om någon sitter under och slår med en hammare.
Efter att ha tagit bilen på trailer sista biten hissar jag upp den när jag är hemma.
Vänster framhjul går bokstavligen rucka säkerligen 3-4cm åt alla håll. Konstaterar ganska snabbt att hjullagret totalskurit. Av med däcket, bromsok & bromsskiva.
Ser då att yttre delen av hjullagret "delat" sig och det går trycka in ca 5mm och rucka lite hur man vill.
For iväg och köpte nytt lager idag, som jag monterade dit. Märker då att man kan "dra" lite i drivaxeln, och att det då verkar som att den glappar i den inre drivknuten.
Och har märkt att den mutter jag fick med till drivknuten är en vanlig j*vla mutter....satt tillbaka denna nu efter att nya lagret blev monterat, och märker då att min hylsa i rätt storlek inte kan dra denna mutter helt. Vilket innebär att drivknuten har kunnat röra sig fritt in & ut ca 3mm kanske.

Efter en utförlig berättelse om händelsen har jag följande frågor:
Har lagret delat sig pga att jag monterat fel mutter?
Ska det kunna glappa på det viset jag beskriver i den inre drivknuten?

Skall även tillägga att jag ska montera en korrekt mutter som följer med i köpet av hjullager, måste bara införskaffa en längre hylsa.
Tacksam för all input!
Om muttrern (eller skruven i förekommande fall) inte dragits åt, (eller lossnar) så hålls inte de två koniska lagren i hjullagret ihop med annat än ipressade medbringaren, och de lagren rasar då isär, om/när medbringaren åker utåt, (vilket den kommer göra).

Inre knuten SKA gå att dra ut och in, axiellt, medan den yttre ska sitta stumt mot styrspindeln.
Längden på drivaxeln ändras när hjulet rör sig upp eller ner, och den förlängningen /kortningen sker i inre knuten.
Helt normalt.

Obs, det finns ett litet litet glapp om ca 1mm axiellt i yttre knuten också, och det är i låsringen som håller axeln i yttreknuten.

Edit:
Vad menar du med "vanlig mutter" som därför inte går att dra ordentligt?
Det ÄR en helt vanlig låsmutter.
Har du glömt brickan?
Felaktigt moment på ett navlager får det att rasa i förtid. Riktigt ordentlig för hårt/löst så kan det gå fort.

En vanlig tabbe är att folk med bult (99->) går på det höga momentet som gäller för mutter eftersom mutter momentet inte finns med i haynes.

Som föregående talare skriver så är det helt normalt med axielt spel i inre knuten och ett mindre spel i den yttre. Navlagret däremot ska det inte vara något spel i och givetvis inte däcket heller när det sitter monterat....
start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!

Justera dimljus V90-18

Hej, Fick nedslag på besiktningen att v&aum[…]

Välkommen ut i trafiken

Lätt att se fel, är ju ingen skillnad f&[…]