Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Olle.H
Min D5 med 20-tummare bullrar inte. Går tyst och fint. Men den kom med Michelin-däck. Vinterdäcken 19-tum Hakka SUV bullrar mer men mest runt 50-60km/h

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Tobbed
Olle.H - vad heter dina däck mer exakt? Vet du varför du fick den med Michelindäck istället för Conti tror du - bad du om det eller bara blev det så?

Olle.H skrev:Min D5 med 20-tummare bullrar inte. Går tyst och fint. Men den kom med Michelin-däck. Vinterdäcken 19-tum Hakka SUV bullrar mer men mest runt 50-60km/h

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Amli
Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som däckfabrikaten på XC90. Jag har samma däck på min Q7 fast t o m lite bredare på 21" och skillnaden i ljudnivå är som dag och natt.
Min är knäpptyst. Åker på 20" Michelin Latitude Sport 3 (orginal). Mycket tystare än min 2014 XC60 med 19" Conti-däck! Nu vet jag inte om det beror på däcken eller isoleringen. Varje gång jag åker i 90:an slås jag över hur tyst den går.

Fick min i augusti 2015, kan bullerproblemet uppkommit på senare bilar?
Körde en tidig inscription med 4c. Tyckte då bla att motorn lät mycket men däcken lite. Körde nyss en sen r design. Där lät motorn lite men 22orna väsnades endel.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tycker alla bilar har problem om man trycker på megastora fälgar med extrem lågprofil. Körde en Merca i miljonklassen för ett tag sedan med 22 tummare tror det var.

Man blev både döv, fick ryggkompression och pungbråck när man passerade minsta ojämnhet i vägen. Kändes som min Supra som knappt har något gummi på fälgarna.

Om man är ljudkänslig och vill ha komfort är det ju bara att gå ned lite i dimension, svårare är det ju inte.

Kan inte förstå att man kan se det som ett problem.
Amli skrev:Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som däckfabrikaten på XC90. Jag har samma däck på min Q7 fast t o m lite bredare på 21" och skillnaden i ljudnivå är som dag och natt.
Det är samma som alltid. Säljarna ger enkla svar på svåra frågor. Känner igen debatten precis från ~2010-eran när ingen kom ner i sina 0,45 med v50 och v70 och allt de nu var specade till och hälften av svaren var skitsnack som "inkörd motor", "fel däck", etc. Bilen är tyst eller snål för att den är konstruerad för detta ändamål från grunden. Däcken kommer knappt medföra mätbara skillnader. Som du säger, en Q7 kommer vara svintyst oavsett vad du slänger på den för linglongdäck för den är konstruerad för det. XC90 har man tydligen gjort en miss med.
I Q7 har man lagt in galet mycket isolerande material i jämförelse med XC90 så det är inte så konstigt att den är avsevärt mycket tystare... Volvo verkar tyvärr ha snålat på denna punkt och har en bit kvar till Tyskarna på denna punkten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Bakbok? Tog ett tag att förstå men du […]

Xc60 Polestar vinterdäck?

Vinterdäck som passar finns det gott om, f&au[…]

Givare höger fram V60 2014??

IMG_8766.JPEG IMG_8765.JPEG Hittade dett p&ari[…]

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&a[…]