- tis 31 maj 2016, 23:13
andersuw skrev:Jag har Länsförsäkringar på min vanliga hemförsäkring men Volvia på bilen sedan väldigt många år. Den stora fördelen med Volvia, som jag ser det, är att skadehanteringen är så smidig. Jag åker till min Volvo ÅF, visar upp skadan och får den godkänd av dem som försäkringsskada, fyller i någon blankett, lämnar in bilen och betalar självrisken när jag hämtar ut den. Aldrig något strul och väldigt lite byråkrati.Idag hände det igen att ett annat försäkringsbolag än det jag har ringde upp och upp och frågade om jag var intresserad av att låta dem försäkra mina bilar. Den här gången var det LF, där jag har min hemförsäkring, som ringde. Jag svarade att det inte var aktuellt för den gamla eftersom den snart skall överlåtas till son och sonhustru men att de gärna fick räkna på min nya (V70 D4 -15) om de ville. Det visade sig faktiskt att de kunde slå Volvia men bara med 140 kr per året (på den halvförsäkring jag just nu har eftersom jag fortfarande har vagnskadegaranti). Så både LF-representanten och jag var ganska överens om att det inte var någon större poäng att byta även om han påpekade fördelen med att man i vissa fall kan slippa ifrån en av självriskerna genom att ha båda försäkringarna i samma bolag. Skall dock försöka komma ihåg att vid tillfälle titta på om det kan löna sig att flytta hemförsäkringen till If även om jag inte alls har något emot LF som sådant.
Nu har jag som tur är inte haft några försäkringsskador på bra många år. Men vindrutan på min gamla V70 T5 -02 har med tiden blivit vad jag skulle kalla "sliten", d.v.s. fått väldigt många väldigt små stenskott av det slag man normalt inte bryr sig om och som börjar bli besvärande (i starkt motljus) först när de finns nästan överallt. Tanken slog mig för någon månad sedan att detta kanske var något man trots allt kunde ta på glasförsäkringen. Och mycket riktigt: Det gick bra. Inga problem för verkstadspersonalen att godkänna det som en försäkringsskada och bara för mig att lämna in bilen och få rutan bytt för självriskkostnaden (1600 kr).
Sedan har jag för egen del aldrig kunnat konstatera att någon varit billigare på försäkringspremien på min V70 T5 -02. Ibland ringer andra bolag och erbjuder sig att försäkra bilen och jag låter dem alltid räkna på det, mest av nyfikenhet. Det har undantagslöst visat sig att de inte kan slå det pris jag redan betalar. Nu kan det förstås hänga på premien för just denna bil och faktorer som har att göra med vem jag är och var jag bor. Så jag påstår inte att Volvia alltid har lägst premie. Men det finns som jag ser det betydande fördelar i andra hänseenden.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut