Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kolla särskilt på sidan av bakre ljuddämparen, alldeles ovanför plåtvecket. Väldigt vanligt att de rostar sönder där först.
Hittade problemet nu. Bakre burken hade rostat så mkt så yttre plåten på burken släppt och ligger där och vibrerar. Borde ju kunna gå att lösa med en svetsloppa tills vidare. Eller böja ut den en aning så den inte slår emot när den vibrerar.

Edit: Gick ut och tog en bild.
Bild
Är inte säker på hur du menar. Släppt från vad? Verkar inte som om bilden hängt med. Jag kan i vart fall inte se den i skrivande stund.
Ja nu syns bilden. Men det där måste väl vara främre dämparen, inte bakre? Ovanligt att de går sönder tror jag. Brukar så vitt jag vet vara den bakre som ger upp först. Att svetsa eller vika ut plåten lite kanske får bort vibrationsljudet. Men det lär ju läcka där. Och om det lönar sig att försöka laga läckan via svetsning är jag rätt osäker på.
andersuw skrev:Ja nu syns bilden. Men det där måste väl vara främre dämparen, inte bakre? Ovanligt att de går sönder tror jag. Brukar så vitt jag vet vara den bakre som ger upp först. Att svetsa eller vika ut plåten lite kanske får bort vibrationsljudet. Men det lär ju läcka där. Och om det lönar sig att försöka laga läckan via svetsning är jag rätt osäker på.
Jo du har rätt satt ju en burk efter den när jag kollade lite mer noggrant. Men den bakre såg inte alls lika illa ut som den främre. Den kanske är bytt nyligen. Men tror inte det är hål än för den låter normalt förutom vibrationerna som kommer vid kallstart och när jag trycker till lite på gasen vid krypkörning. På tomgång så låter allt normalt. Men det är ju bara en tidsfråga innan det rostar igenom.
Men dämparens har troligen bara en enkel yttre vägg, inte dubbel. Och är den yttre väggen trasig så läcker den. Men om läckaget är litet behöver det inte höras särskilt mycket. När bakre ljuddämparen på min 02:a gick sönder första gången upptäcktes det först vid besiktning. Själv hade jag inte hört någon ljudförändring att tala om. Men besiktningskvinnan upptäckte det på något sätt ändå. Minns inte hur. Men det var ju bra att det blev upptäckt, särskilt som jag bara fick ett påpekande om detta, inget nedslag som fordrade ombesiktning. Hon var också snäll nog att på min begäran knacka lite på skadan när bilen ändå var uppe på lyft för att se hur illa det var ställt och om det möjligen var idé att försöka svetsa. Men det var snabbt rätt uppenbart att dämparen var genomrutten strax ovanför skarven mellan de båda dämparhalvorna. Så jag besparades all vidare diagnos.

När den reservdelsdämpare jag satt dit istället för originalet gick sönder för en dryg månad sedan var det dock ingen tvekan om att det var läck. Systemet hade ju då gått rakt av vid inloppet till bakre dämparen så hela den dämparen var i praktiken satt ur spel. Och det märktes. Det brölade som f-n. :lol:
Det där är lite marigt. Från fabrik är hela systemet bakom katalysatorn en enda del. Främre ljuddämpare, röret som följer och bakre ljuddämpare sitter alltså ihop utan skarvställe. Som reservdelar är det däremot två olika delar. Främre ljuddämpare plus efterföljande rör är en del och bakre ljuddämpare en annan.

Vanligen är det bakre ljuddämparen som först behöver bytas. Vad man då gör är att man kapar systemet precis framför bakre ljuddämparen. Den bakre dämpare som man sätter dit som reservdel har sedan en rörstump som man skjuter in i det avkapade röret och sedan klammar fast.

Vad man gör i ett fall som ditt beror på om den bakre dämparen redan är utbytt och det nu sitter en reservdelsdämpare där eller inte. Om det sitter en reservdelsdämpare där bak borde det bara vara att ta bort klamman som håller ihop den med röret fram till främre dämparen, byta ut röret med främre dämpare och sedan sätta ihop igen. Om ditt nuvarande system är original från fabrik kan problemet däremot vara att du, efter att ha kapat systemet, inte kan få på den bakre dämparen på det nya röret från den främre dämparen på något vettigt sätt. Då måste du kanske byta även den bakre dämparen. Å andra sidan kanske det inte är hela världen eftersom den dämparen, om den fortfarande är original från fabrik, sannolikt inte skulle leva särskilt länge till i vilket fall.
Det var inte skarvat någonstans, då ligger ju raka rör jäkligt fint till som ligger här i Göteborg och allt. Får ringa och prata med dom på måndag. Såg nu när det var ljust ute att det förmodligen är hål i ljuddämparen. Det var riktigt sönderrostat bakom flärpen som lossnat. Men jag besiktigade den för tre månader sen så det har gått fort isf.
Radion XC40 2024

Jag har haft samma problem sedan jag köpte bi[…]

Du skriver inte årsmodell. Tidigare 940 har […]

Elproblem i baklucka

Öppnar luckan när jordningen försvu[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Att bara skärma av någonting med pl&ari[…]