Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Ny medlem här och Volvo V40 -98 -SE ägare.
Rätt nyligen köpt begagnad och trivs med bilen. Undrar dock om det är normalt på denna modellen, om det på bakvagnen ser ut som om bilen framför typ 5 passagerare, trots att enbart föraren sitter i ? Ser skumt ut, skall fjädringarna bak inte "hålla upp" bättre? Är detta ett vanligt förekommande fenomen? Dessutom tycker jag att dämparna generellt känns lite hårda för minsta lilla vägbula. Ok senast bil var en opel Astra faktiskt relativt mjuk i gången, men ändå känns volvon stum. Några förslag om bra byte av dämparna så att gången blir lite mer komfortabel, kanske enbart fjädrarna behöver bytas? Gasdämpare? Förslag!?? Min andra fråga gäller chippet. Hört att man kan lämna in för "omchippning" eller nåt?! Påverkar omchippningen bränsleåtgången, effekten?? Ok grabbar hjälp mig nu innan jag tröttnar på bilen som jag egentligen i övrigt stormtrivs i. :???:
av wildstam
Samma bil, samma problem. Ligger dock fint i kurvorna när man gasar på lite. :D
Användarvisningsbild
av Mr H
Chipning är jag dålig på men BSR (http://www.bsrab.se) har chip till V40. Beror väl i och för sig på vilken motor du har under huven.

Normalt sett så är avståndet mellan hjulet och skärmkanten större fram än bak på V40. Jag blev dock inte riktigt klok på hur du menar att det ser ut på din bil. Ser den ut som om du har tung last i bagagen eller?
Kanske kan vara dags för nya stötdämpare bak i så fall. Eller så har förra ägaren satt sänkfjädrar bak men inte fram av någon obegriplig anledning.

GE Motorsport i Kalmar annonserar ju på Blocket om både kompletta satser med fjädrar och stötdämpare resp. endast fjädrar för ett bra pris. (Båda alternativen sänker bilen)
Om du inte har 2,0T eller T4 är det ingen större mening att chippa.
Med ett chipp ska det gå att köra bränslesnålare om man inte använder sig av den extra effekten för mycket. Vilket det finns stor risk för att man gör. :wink:
Har du en bild på bilen så vi kan se "hänget"?
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]