Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Persvante
Hur många streck använder ni normalt?
Jag brukar köra med 5 streck, men funderar om man kan minska det till 3, utan att tumma på lagen?
Motsvarar ett streck en sekund kanske?
Användarvisningsbild
av crumpets
Beror helt på trafiksituation. Tre streck är nästan tresekundersregeln, typ 2 med lite moms. Det jag har märkt är att om bilen framför tvärnitar för att vi åker in i en bilkö som står still från ca 100km/h så är 2 pinnar så kort avstånd att collision warning går in och hela bilen får frispel. Har jag 3 pinnar kan jag åka rakt in i en stillastående kö utan dramatik. Dock får den bromsa hårt. Föredrar alltså att hålla mig på 5-3, men kan ligga på 1 korta stunder i riktigt grisig trafik.
av Persvante
Man får prova sig fram då. När man använder Queue assist så hinner framförvarande bil nästan över vägen innan min bil rör sig.
Antar att det är adaptiva farthållaren som styr det?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag kör mest på 1-3 och ibland på 4, storstockholmstrafik.

.
av andersuw
crumpets skrev:Tre streck är nästan tresekundersregeln, typ 2 med lite moms.
Enligt manualen till min V70 -15 är ett streck ca en sekund och fem streck tre sekunder. Det skiljer alltså ca en halv sekund per streck. Gissar att det är samma på 60-bilarna.

Själv kör jag tills vidare på fem streck och har hittills tyckt det funkar bra. Men jag har ännu inte testat att köra med ACCn på i "grisig" trafik.
Användarvisningsbild
av andreas 80
crumpets skrev:Beror helt på trafiksituation. Tre streck är nästan tresekundersregeln, typ 2 med lite moms. Det jag har märkt är att om bilen framför tvärnitar för att vi åker in i en bilkö som står still från ca 100km/h så är 2 pinnar så kort avstånd att collision warning går in och hela bilen får frispel. Har jag 3 pinnar kan jag åka rakt in i en stillastående kö utan dramatik. Dock får den bromsa hårt. Föredrar alltså att hålla mig på 5-3, men kan ligga på 1 korta stunder i riktigt grisig trafik.
Det stämmer, man får tänka på att ACC enbart bromsar ett visst antal m/s2, så om bilen framför bromsar betydligt kraftigare så kommer du få en varning lättare om du ligger på 1-2 pinnar än 4-5.
Denna sorts varning kan därmed triggas oftare än den vanliga collision warning beroende på situation, men sedan du har alltid full autobroms i bakgrunden också om det vill sig riktigt illa.

Själv kör jag mest på avstånd 4.
Men om man kör lite fortare än övrig trafik på motorväg så tar jag hellre 1 för att inte bilen skall börja bromsa så tidigt och man kan göra "kortare" omkörningar.
av Persvante
BennyL skrev:Det är 1,5 sek på första strecket, sedan 0,5 sek per streck
4 streck då, om man ska hålla på 3-sekundersregeln?

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]