Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sensonic
Tyvärr har alla pirataxlar jag sett en låsring med en mer fyrkantig profil än Volvo original, dvs de är skitsvåra att få komprimera in i spåret. Jag fick till slut loss min med glidhammare.

För övrigt kan jag berätta att min amerikanska, billiga axel enligt ovan funkar perfekt. Rätt längd och låg kostnad.

Slutligen, även att montera en vänsteraxel tycker jag kräver en hel del våld för att få in. Någon som har en bra metod så man slipper slå och banka på sina nya knutar?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Axlarna "ska" ju bara vara att föra in. Ev. att man behöver hjälpa till att komprimera låsringen just så den går in i lådan, men sen ska den ju klicka fast utan något våld att tala om.
Men om det är väldigt trögt kanske det hjälper att rotera på axeln samtidigt som man trycker in den. Kom ihåg att stå på friläge bara, annars blir det nog lite väl trögt att snurra på axeln :D
av sensonic
Jo, så kan det vara. Säkert den mer kantiga profilen på låsring som bråkar också, borde vara straffbart...
Användarvisningsbild
av poberglund
:lol: :lol: hej !

Axel kom ut med ett skrik. stor mejsel och stor skiftnyckel .. å vrid. tack för tippset...lite rusk och vrid åxå förstås.
Låsringen är ej fasad varför den inte komprimerar som volvos lite fasade. Skiljer 10 mm på axel från Drivknuten.se och original. Nu blir det att ebay:a lite för ny axel.
//PO
Användarvisningsbild
av poberglund
Hej igen!

Jag mätte axeln med tumstock och fick till c:a 530 ..så den på ebay på 20 3/4 BLIR JU 528 mm, vilket verkar helt rätt.

Vet ni hur manga kulor det är i leden? original har 6 st och piraten hade endast 3 st...kan det vara bra?

//PO

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]