Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mycket möjligt. Både TS och jag har keyless och jag konstaterade just att min bil uppför sig som hans: Går inte att låsa med bakluckan öppen.

Har du själv keyless? Om inte, hur funkar det på din? Om du har det, kan någon annan som inte har keyless testa?

På min V70N är jag rätt säker på att det inte går att låsa med fjärren om någon dörr är öppen. Däremot funkar det att låsa om bara bakluckan är öppen. Låset i bakluckan reagerar på signalen från fjärren så smäller man sedan igen luckan är den låst.
Friskluftkrok?
av Glenn3
Jag har en V70 MY15 utan keyless och det är inga problem för mig att låsa bilen när bagageluckan är öppen, jag gör det ofta när jag har hunden med mig.
Tack! Då vet vi att det har med keylessfunktionen att göra. Min är också en V70 MY -15 men med keyless och går inte att låsa med öppen baklucka. Sedan är förstås frågan varför Volvo ordnat det på detta viset. Tänkte inte på det eller vad? :???:
av Glenn3
andersuw skrev:Tack! Då vet vi att det har med keylessfunktionen att göra. Min är också en V70 MY -15 men med keyless och går inte att låsa med öppen baklucka. Sedan är förstås frågan varför Volvo ordnat det på detta viset. Tänkte inte på det eller vad? :???:
Blir det likadant oavsett om man låser med knappen på handtaget eller om man låser med nyckeln en bit ifrån?
Ja likadant. Spelar ingen roll om jag försöker låsa med knappen på handtaget eller med fjärren.
Samma för mig. Jag har också keyless. Jag minns att det står i den där boken att det inte går att låsa om inte allt är stängt, så det är meningen att det ska vara så. Om det sen är bra kan man alltid diskutera.
av mf135
Ja nog skulle det vara bättre om bakluckan återgick till låst läge när man lastat in sina prylar men inte ska köra. Det måste ju vara en riktig miss att man ska behöva låsa manuellt i ett sådant läge. Om hela bilen är låst från början ska den självklart vara det (och larmad) även efter att man lastat in och stängt bakluckan. Det är ju en ren sw-funktion som vanligt.

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]