Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Hej

Det finns en tråd om det här tidigare: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=80599

Den stämmer dock inte riktigt mot min bil tycker jag.

Har tidigare programmerat bort rörelsesensorn pga hundarna. Skulle vilja ha en smidig lösning hur man kan ha bilen låst men bakluckan öppen. Det enda jag får att fungera nu är att stänga och låsa bilen helt, därefter öppna bakluckan med fjärrkontrollen. Öppnar jag med knappen på luckan så låser hela bilen upp sig. Det gör ingen skillnad om jag slår på reducerat larmläge. Med luckan öppen går bilen inte att låsa, varken med keylessknappen på handtaget eller med fjärren.

Det jag gör nu är väl okej, problemet är att om jag måste in i bilen så kan jag inte låsa den igen utan att göra om hela proceduren, dvs stänga bakluckan, låsa bilen och sen öppna luckan med fjärren igen.

Är det här enda sättet att ha bakluckan öppen och bilen låst? Eller kan man komma runt det med mjukvara eller inställningar?
Mig veterligt är det enda sättet. Och är bakluckan öppen kan man ju komma in i bilen, fast i ditt fall sitter det kanske hundbur(ar) som begränsar tillträdet.
apersson850 skrev:Mig veterligt är det enda sättet. Och är bakluckan öppen kan man ju komma in i bilen, fast i ditt fall sitter det kanske hundbur(ar) som begränsar tillträdet.
Precis, låsta med kodlås. Men man kan ju faktiskt tycka att det inte ens borde gå att öppna bakluckan med fjärren om bilen betraktas som låst. Jäkligt osmidigt är det iallafall, särskilt att knappen på luckan och knappen på fjärren gör olika saker.
Det är ju beroende på alla galningar, särskilt de som befolkar USA.
Amerikanerna vill ha en möjlighet att låsa upp luckan utan att låsa upp resten av bilen, för de är rädda för att en bilkapare ska skutta in i bilen om allt låses upp samtidigt. Det är därför de i regel bara låser upp förardörren med fjärren. Sen får de trycka en gång till för att låsa upp resten, eller trycka på knappen på dörrens insida.
När det gäller bakluckan finns möjligheten att öppna bara den, eller öppna den och låsa upp resten samtidigt.

Att man kan låsa upp en låst bil med en upplåsningsfjärrkontroll är väl inte speciellt förvånande?
Användarvisningsbild
av Slasse
apersson850 skrev:Det är ju beroende på alla galningar, särskilt de som befolkar USA.
Amerikanerna vill ha en möjlighet att låsa upp luckan utan att låsa upp resten av bilen, för de är rädda för att en bilkapare ska skutta in i bilen om allt låses upp samtidigt. Det är därför de i regel bara låser upp förardörren med fjärren. Sen får de trycka en gång till för att låsa upp resten, eller trycka på knappen på dörrens insida.
När det gäller bakluckan finns möjligheten att öppna bara den, eller öppna den och låsa upp resten samtidigt.

Att man kan låsa upp en låst bil med en upplåsningsfjärrkontroll är väl inte speciellt förvånande?
Min Golf GTI MK6 hade möjligheten att enbart låsa upp bakluckan på bilen eller exakt som du beskriver ovan. Finns det ingen parameter i ViDA/DiCE som kan åtgärda detta?
Att enbart låsa upp bakluckan med fjärren funkar inte bara på Golf utan också på V70. Det som är TS problem är följande:

"Det jag gör nu är väl okej, problemet är att om jag måste in i bilen så kan jag inte låsa den igen utan att göra om hela proceduren, dvs stänga bakluckan, låsa bilen och sen öppna luckan med fjärren igen."
apersson850 skrev:Det är ju beroende på alla galningar, särskilt de som befolkar USA.

Nä, självklart inte, men tycker isåfall att knappen på luckan och knappen på fjärren ska göra samma sak (endast öppna luckan).

USA-funktionerna för vad som öppnas med fjärr/keyless osv går ju att styra i bilens inställningar redan nu. Men just bakluckan har Volvo redan bestämt åt mig verkar det som.
Du får skaffa en äldre bil. ;-) På V70N går det utmärkt att låsa (och larma på) bilen med bakluckan öppen. Men av någon anledning har Volvo nu tydligen fått för sig att det inte längre skall vara möjligt.

Om du inte gjort det ännu, ta loss den klena […]

@UnleashFusion , OKey tackar då vet jag lit[…]

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]