Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en S40 2004 nya karossen som gör precis detta. Efter ca 20 min så kyler det inte längre och om man stänger av AC och väntar i ca 10 min fungerar det igen i ca 20 min.
Är det Magnetkopplingen här med som spökar?
Kan någon beskriva lite mer ingående hur man fixar "bonnlösningen"?

Tack så jätte mycket för alla tips.

Bosse
boenge skrev:Hej
Jag har en S40 2004 nya karossen som gör precis detta. Efter ca 20 min så kyler det inte längre och om man stänger av AC och väntar i ca 10 min fungerar det igen i ca 20 min.
Är det Magnetkopplingen här med som spökar?
Kan någon beskriva lite mer ingående hur man fixar "bonnlösningen"?

Tack så jätte mycket för alla tips.

Bosse
Ja, absolut kan det vara det.
AC systemet är lika uppbyggt på alla fordon.
Undantaget på de allra senaste årgångarna, då vissa fordonstillverkare frångått magnetkoppling, till en kompresor som reglerar flödet, och går konstant.
Osäker på om Volvo har den kompressorn.

Fördel: inget "ac-ryck" under färd och aldrig för stort spel i kopplingen.
Nackdel: köldmediebrist=skuren kompressor eftersom den då inte smörjs ordentligt.

Jag har shimsat om ac-kopplingen i frugans Toyota Rav4 2002.
Kopplingen såg lite anorlunda ut bara, så det gick inte med buntband, utan det blev "riktig" omshimsning.

Googla "volvo ac clutch zip tie fix", så ser du har jag gjorde på vår S70, och vore exakt vad jag skulle göra på V70'n om den ACn börjar spöka.
oveg skrev:Men om man låser magnetkopplingen så fungerar inte styrningen till AC n och då riskerar man sönderfrysning eller???

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Låsa magnetkopplingen?
Hur då?

Buntbanden (om du nu menar dom) fungerar endast som distans mellan kopplings-skivan och anhållet, så den inte åker tillbaka hela vägen, och därmed minskar spelet.
En shimsning på andra sidan, kan man säga.
av Yaniz
boenge skrev:Tack för snabbt svar och vad jag ska leta efter!
När jag letade hittade jag även denna på Youtube.

Ska meka i helgen.

Skriver ett inlägg efter mekandet.
Det går att göra en liknande bonnafix med s k brödclips eller tunna buntband. Har inte gjort det själv, men det sägs fungera.
Yaniz skrev:
boenge skrev:Tack för snabbt svar och vad jag ska leta efter!
När jag letade hittade jag även denna på Youtube.

Ska meka i helgen.

Skriver ett inlägg efter mekandet.
Det går att göra en liknande bonnafix med s k brödclips eller tunna buntband. Har inte gjort det själv, men det sägs fungera.
Jag gjorde buntbands versionen och det funkar bra för mig.Bild

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]