Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jbl
Ja men hallå!

Hur kan Volvo vara så säker på att det är en olja av dålig kvalisort bara för att bilen är servad i Tyskland. Jag säger inte att det måste ha varit den bästa oljan som finns att tillgå. Men det låter otroligt märkligt att en motor ska skära ihop med dagens fina oljor.

Till och med en mineral olja gör inte att motorn ska skära ihop om man inte kört för långt med den så att säga.

Hur långt och länge har ni kört på detta olje byte samt vet ni vad för olja som slagits i????

Jag har sett fall där o-ringarna till oljepumpen inte tätar som tänkt som orsak till haveri på Volvo motorer och det är inte relaterat till vilken sorts olja som använts.

Skulle nog kunna gissa på något sådant för då får man problem med oljetrycket. Men det är skumt att lampan för trycket inte lyser hela tiden.
Måhända så har trycket legat precis på gränsen och oljan har tappat sina egenskaper pga att kvaliten inte var den bästa.

Bara spekulationer och för att föra en diskution som intresserar mig. Inte för att säga att trådskaparen inte valt rätt verkstad eller för att klanka ned på Volvos antagande.
av Frigge
V70BiFuel03 skrev:
S60AWD2.5T skrev:
Frigge skrev:Det är klart dom vill se kvitton :roll:
Oavsett var den är stämplad måste man ju kunna styrka stämpeln med kvitto. Tyvärr finns det ju en del stämplar på villovägar världen över o bara en stämpel är inte nog bevis. Bilar servade på Auktoriserad verkstad i Sverige finns ju i en databas men är den servad på annan verkstad eller utomlands är ett kvitto det enda giltiga beviset.

Det är väl ganska självklart ändå :roll:
Nej det är definitift INTE självklart.
Hur många får med kvittona på en begagnad bil med välfylld servicebok.
Är det en autoriserad tysk verkstad går stämpeln att kolla upp.
Det står ingen stans i volvos servicebok om att kvitton skall sparas, rätta mig om jag har fel.

Om det finn falska stämplar så nog finns det då falska kvitton det är väl däremot självkalrt. Så att ett kvitto skulle vara det ENDA giltiga beviset är ju befängt.

Lycka till med motorn, hoppas det är ett mekaniskt fel på pump eller dyligt så det inte är olje kvalitets brister...

Hhm, måste hålla med S60AWD2.5T....... Har sett serviceböcker/kvitton & allt prydligt tillsammans..... böckerna med Volvo stämplar & kvittona tillsynes "legit"......men, icke så.... Jag vet att de inte var ärliga helt enkelt för att innehavaren berättade det, annars hade jag aldrig kunnat avgöra det.

Sålänge det finns pengar att tjäna på att manipulera serviceböcker/kvitton så att de stämmer överens med miltalet/mätaren på bilen & garantin så kommer det att fortsätta.
O just därför vill man se kvittona för att själva försöka avgöra om dom
är verkliga eller inte eller kontakta företaget som utfört det. Ytterligare en anledning till att aldrig köpa Import då :roll: Bilar som är Servade i Sverige med kvitto är ju ganska enkla att kolla upp om dom är äkta eller inte. Hur man än vänder o vrider på det är allafall ett kvitto en starkare kvittens på vad som är gjort.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Att inte våga köpa import håller jag inte med om. Exemplet jag berättade om handlade inte om en import bil utan en svensksåld ! Man kan lika gärna bli blåst hemma i Svedala..... men, om man som mig inte är duktig på den tekniska biten så tycker jag att man ska använda sunt förnuft & förutom att kolla eventuella kvitton & servicebok INTE snåla in på att låta en mekaniker man litar på ta sig en grundlig titt/undersöka bilen innan man köper den (dvs ta den till en M-test station eller ännu bättre betala din favorit Mek en slant för att inspektera bilen)......alltför många låtsas mekaniker (Svenssons) försöker att övertyga sig själva om vilket klipp de gör av vimpel försäljaren (vare sig det är i Tyskland eller Sverige).
Det finns ju sällan/aldrig en fullständig garanti på att en begagnad bil är en pärla.
Användarvisningsbild
av Jensen
V70BiFuel03 skrev:Att inte våga köpa import håller jag inte med om. Exemplet jag berättade om handlade inte om en import bil utan en svensksåld ! Man kan lika gärna bli blåst hemma i Svedala..... men, om man som mig inte är duktig på den tekniska biten så tycker jag att man ska använda sunt förnuft & förutom att kolla eventuella kvitton & servicebok INTE snåla in på att låta en mekaniker man litar på ta sig en grundlig titt/undersöka bilen innan man köper den (dvs ta den till en M-test station eller ännu bättre betala din favorit Mek en slant för att inspektera bilen)......alltför många låtsas mekaniker (Svenssons) försöker att övertyga sig själva om vilket klipp de gör av vimpel försäljaren (vare sig det är i Tyskland eller Sverige).
Det finns ju sällan/aldrig en fullständig garanti på att en begagnad bil är en pärla.
Hur som helst så är det kvitto som gäller, samma sak är det när försäkringsbolaget är inblandat för t.ex maskinskada, boken med stämplar är det första man kikar på + att man verifierar servicarna via ÅF.
Är servicen inte gjord på en "Volvoverkstad" så kräver man alltid in kvitton på servicen.
Att man sen köper en begagnad bil och inte alltid får med sig kvitton är nåt som är upp till var och en att se till att få med.
Man kommer att bli nekad ersättning om man inte kan styrka servicen på nåt vis.
av Frigge
Jensen skrev:
V70BiFuel03 skrev:Att inte våga köpa import håller jag inte med om. Exemplet jag berättade om handlade inte om en import bil utan en svensksåld ! Man kan lika gärna bli blåst hemma i Svedala..... men, om man som mig inte är duktig på den tekniska biten så tycker jag att man ska använda sunt förnuft & förutom att kolla eventuella kvitton & servicebok INTE snåla in på att låta en mekaniker man litar på ta sig en grundlig titt/undersöka bilen innan man köper den (dvs ta den till en M-test station eller ännu bättre betala din favorit Mek en slant för att inspektera bilen)......alltför många låtsas mekaniker (Svenssons) försöker att övertyga sig själva om vilket klipp de gör av vimpel försäljaren (vare sig det är i Tyskland eller Sverige).
Hur som helst så är det kvitto som gäller, samma sak är det när försäkringsbolaget är inblandat för t.ex maskinskada, boken med stämplar är det första man kikar på + att man verifierar servicarna via ÅF.
Är servicen inte gjord på en "Volvoverkstad" så kräver man alltid in kvitton på servicen.
Att man sen köper en begagnad bil och inte alltid får med sig kvitton är nåt som är upp till var och en att se till att få med.
Man kommer att bli nekad ersättning om man inte kan styrka servicen på nåt vis.

Precis så är det.
av Kena
Så om man får kvitto från verkstad så är det garanterat rätt olja varesej den är servad i sverige eller tyskland?
Har inte Volvo/Saab har haft problem med oljor fast de varit servad på märkesverkstad?
Lättast är väl att ta kontakt med stället där den är servad och få verifikat på utförd service, inte för att det säger vilken olja som den varit tankad med.
av Frigge
Kena skrev:Så om man får kvitto från verkstad så är det garanterat rätt olja varesej den är servad i sverige eller tyskland?
Har inte Volvo/Saab har haft problem med oljor fast de varit servad på märkesverkstad?
Lättast är väl att ta kontakt med stället där den är servad och få verifikat på utförd service, inte för att det säger vilken olja som den varit tankad med.
Mig veteligen har inte Volvo haft några problem med oljor allafall.
Servar du på en Auktoriserad verkstad oavsett märke ser jag det som en omöjlighet att du får skitolja. En Auktoriserad Verkstad har för mycket att förlora på en sån sak. Skulle biltillverkaren upptäcka det (vilket dom gör ganska snart) blir man av med skylten DIREKT.
Användarvisningsbild
av Jensen
Kena skrev:Så om man får kvitto från verkstad så är det garanterat rätt olja varesej den är servad i sverige eller tyskland?
Det jag syftar på är rätten till att få ersättning, och i det fallet så är det kvitton och inte stämplar som gäller.
Att en verkstad sen fyllt på fel olja är inget som kunden kan klandras för.
Att Volvo/Saab skulle haft problem med oljor är inget jag känner till, kanske finns nån annan som vet??
av NCR
En mycket intressant tråd. Jag väntar med spänning på vad Kerstin och Mats har att berätta lite senare!
av matzen10
Ja det är en intressant tråd, ur flera perspektiv!
Jag förstår oxå varför man från Volvos sida vill ha in underlag så långt det är möjligt...Även om kvitton är lätta att förfalska likaväl som serviceboksstämplar.
Nånstans måste Volvo, utifrån företagsaspekten, försöka säkerställa vari felet består. Jag tycker det låter rimligt för en företagare att ha möjlighet att kvalitessäkra sin verksamhet ju.
Tyvärr har bemötandet till M&K inte varit det bästa i vissa delar...men det är ju en annan sak, faktiskt. Speciellt för oss som "tittar på" och inte behöver lida i praktiken. Om jag försätter mej i M&K:s situation känns det faktiskt lite som undanflykter från Volvo. Om jag tänker från Volvos sida så låter det rimligt. Någon annan som upplever samma dualism?
Hur som helst blev inte bilköpet för M&K som de hade tänkt sej :-(. Tur då att det ändå finns lite tips att hämta här. Även om en del säkert kan kännas sårande att höra när det handlar om uppemot 80.000:-....

M V H
---> Matz
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 17

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]