Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har fått ett mystiskt elfel då bränslepump endast får ström om motorn väl är igång men inte vid start. Någon som har en idé om vad det kan vara för fel?
Senast redigerad av 1 Kombimannen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Börja med att "ta ut" felkoder, kolla även på "Diagnosfunktion 2 och 3"
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Det fungerar lite olika på årsmodeller men på din ska inte bränslepumparna gå när motorn "står stilla", även om tändning är på. Vevaxelgivaren "ger" signal till (både) tänd och bränsleboxen när motorn går runt. Så fort motorn stannar av någon anledning så stannar pumparna och tändboxen slutar att fungera. Så fort du "kör" på starten så startar pumparna och så fort du "släpper" nyckeln (om motorn inte startar) stannar pumparna igen.
Om vevaxelgivaren fungerar (ger signal till boxarna) och motorn får gnista men inte bensin kan man misstänka bränslerelät (det vita bakom säkringarna). Sedan måste båda bränslepumparna fungera, särskilt om tanken börjar bli tom
av NilsO
Om det BARA är bränslepumpen som inte får spänning vid start (nyckeln i läge III), så vet jag inte riktigt.

Men om inte heller tändsystemet får spänning i läge III, men däremot fungerar som det ska i läge II, så ligger felet rätt säkert i tändningslåset. Det är ett rätt vanligt fel på 740/940. Då går bilen fint att rulla eller bogsera igång, men går inte att starta med nyckeln.
lennarte skrev:Börja med att "ta ut" felkoder, kolla även på "Diagnosfunktion 2 och 3"
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Det fungerar lite olika på årsmodeller men på din ska inte bränslepumparna gå när motorn "står stilla", även om tändning är på. Vevaxelgivaren "ger" signal till (både) tänd och bränsleboxen när motorn går runt. Så fort motorn stannar av någon anledning så stannar pumparna och tändboxen slutar att fungera. Så fort du "kör" på starten så startar pumparna och så fort du "släpper" nyckeln (om motorn inte startar) stannar pumparna igen.
Om vevaxelgivaren fungerar (ger signal till boxarna) och motorn får gnista men inte bensin kan man misstänka bränslerelät (det vita bakom säkringarna). Sedan måste båda bränslepumparna fungera, särskilt om tanken börjar bli tom
Jag har inga felkoder att gå på denna gång, varken från tänd eller bränslebox. Uttag tre är inte inkopplat. Jag vill minnas att denna modell förpumpade en bit bränsle när man slog på tändning, men jag kan minnas fel. Vilket fall som helst får jag igång bilen om jag förpumpar fram bränsle genom att lägga spänning på säkring elva innan start.
NilsO skrev:Om det BARA är bränslepumpen som inte får spänning vid start (nyckeln i läge III), så vet jag inte riktigt.

Men om inte heller tändsystemet får spänning i läge III, men däremot fungerar som det ska i läge II, så ligger felet rätt säkert i tändningslåset. Det är ett rätt vanligt fel på 740/940. Då går bilen fint att rulla eller bogsera igång, men går inte att starta med nyckeln.
Ok. Kan man kontrollera tändlåset på något sätt? Jag har haft varierande resultat på gnista så jag får helt enkelt göra om testerna och fastställa gnista eller ej. Kan inte tänka mig att det är bränslerelä när bilen går om man väl får start på den. (Har dessutom tre st att prova med)
av NilsO
Kombimannen skrev:Vilket fall som helst får jag igång bilen om jag förpumpar fram bränsle genom att lägga spänning på säkring elva innan start.
Aha, isåfall ligger felet inte i tändningslåset.

Men säkring 11 är ju bara förpumpen i tanken – huvudpumpen under bilen går på säkring 1.

Verkar konstigt...
Användarvisningsbild
av lennarte
Kombimannen skrev:Vilket fall som helst får jag igång bilen om jag förpumpar fram bränsle genom att lägga spänning på säkring elva innan start.
Säkring 11 får ström från bränslereläet utgång 87/2 när styrboxen får signal att från vevaxelgivaren att motorn "går runt" så det du gör är att "tvångsstyra" pumparna. Vilket borde betyda att strömmen inte "kommer fram" till pumparna just i startögonblicket när du använder tänd.låset. Enligt detta schema som ska vara till en -89 B230F motor borde man kunna testa på säkring 13 om där är ström när startmotorn går. 15-ström på "Boschspråk" är tändningsström, alltså samma som till tändspolen (30 är batteriström). Den kabeln går vidare till plusingång på bränsleboxen och slår då förmodligen av och på boxen över tänd.låset. Är det ingen eller "sporadisk" ström där borde det betyda problem med tänd.låset. Onekligen lite "skumt" fel
Bilagor
insprutning LH2,4.gif
insprutning LH2,4.gif (128.76 KiB) Visad 356 gånger
av NilsO
lennarte skrev:det du gör är att "tvångsstyra" pumparna
Nja, bara den ena, nämligen förpumpen. Huvudpumpen går inte på säkring 11. Vilket gör det hela mer konstigt.

Det är klart – om man lägger spänning på "fel sida" av uttaget för säkring 11, så går huvudpumpen. (Men inte förpumpen.)

Jag hade nog tagit en testlampa (mer pålitligt än multimeter) och kopplat in till respektive pump, och kollat vad som egentligen händer när man kör på startmotorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev:Det är klart – om man lägger spänning på "fel sida" av uttaget för säkring 11, så går huvudpumpen. (Men inte förpumpen.)
Jo, det var så jag menade, Sätta ström på "ovansidan" med säkringen i så får båda pumparna ström utan att det belastar säkring 11 mer. Säkringarna är ju "öppna" precis över stiftet så man kan kolla strömmen, där kan man ju "sätta" ström tillfälligt också. Säkring 1 "avsäkrar" betydligt mer än huvudpumpen också, spridarboxen, LMM, spridarrelä, tomgångsmotor mm.
lennarte skrev:Enligt detta schema som ska vara till en -89 B230F motor borde man kunna testa på säkring 13 om där är ström när startmotorn går.
På säkring 13 är det ström redan vid tändläget.
lennarte skrev:15-ström på "Boschspråk" är tändningsström, alltså samma som till tändspolen (30 är batteriström). Den kabeln går vidare till plusingång på bränsleboxen och slår då förmodligen av och på boxen över tänd.låset. Är det ingen eller "sporadisk" ström där borde det betyda problem med tänd.låset. Onekligen lite "skumt" fel
Kunde inte utläsa på schemat vilka trådar som tändlåset försedde vid tändläge resp. startläge. Enig om att det är ett skumt elfel.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]