Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja killar o tjejer !!

Min sambo har en skön 850 som vart med i många år men nu börjar den rada upp problem och ja vill köra den på skroten men hon vill ge den en sista chans, så ja tänkte ja ska rådfråga er om ev fel.

Problemet: Bilen startar för att dö ett par sek efteråt, ja bytte tomgångsrelät och bilen funka som den skulle "nästan". Nu är problemet tillbaka och hon har inte ens kört 10mil sen vi bytte.
Jag lånade bilen och den starta och gick att köra utan problem till jobbet ca 2mil men när ja skulle hem så starta ja den och de gick att köra ca 100 meter sen dog den bara.. jag startade o startade bilen och panga bom så gav ja lite gas vid starten och den varva upp och sen gick den att köra igen.

Jag körde hem och bilen fick stå i 2 dagar, jag var ute en snabbsväng med bilen och körde iafl så att den vart varm och utan problem, efter så fick bilen stå i ca 20min och min sambo skulle använda den och då vart det samma sak, bilen bara dör.

Jag "tror" på ett dåligt bränslefilter men vågar inte sätta pengar på det..

Sen det som får mig att vilja köra den på skroten är att när bilen stått på tomgång en två minuter och man gasar till så kommer det typ blårök upp från grenröret :cry:

Men någon som vet vad det kan vara för fel ?

Motor "ingen aning" en 144h
Mil ca 38-40tusen
årsmodel 95a

UPPDATERING !!!
Ja efter många om och men så åker bilen på skroten !! Men först vill ja bara tala om att det var bränslepumpen som är dålig o måste bytas, (tydligen ett vanligt fel..pumpen blir dålig o ger typ överslag så att reläet far) Sen är toppackningen helt slut (luktat inte mumma från dom avgaserna)... kamremmen är inne på sista resan, kan säga att man behöver inte byta när dom säger det på servicen.. denna har säkert gått ca 15.000mil mer än den skulle !! :D

Men tack för alla tips !!!
Senast redigerad av 1 Miinan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Svanis
Miinan skrev:Tja killar o tjejer !!

Min sambo har en skön 850 som vart med i många år men nu börjar den rada upp problem och ja vill köra den på skroten men hon vill ge den en sista chans, så ja tänkte ja ska rådfråga er om ev fel.

Problemet: Bilen startar för att dö ett par sek efteråt, ja bytte tomgångsrelät och bilen funka som den skulle "nästan". Nu är problemet tillbaka och hon har inte ens kört 10mil sen vi bytte.
Jag lånade bilen och den starta och gick att köra utan problem till jobbet ca 2mil men när ja skulle hem så starta ja den och de gick att köra ca 100 meter sen dog den bara.. jag startade o startade bilen och panga bom så gav ja lite gas vid starten och den varva upp och sen gick den att köra igen.

Jag körde hem och bilen fick stå i 2 dagar, jag var ute en snabbsväng med bilen och körde iafl så att den vart varm och utan problem, efter så fick bilen stå i ca 20min och min sambo skulle använda den och då vart det samma sak, bilen bara dör.

Jag "tror" på ett dåligt bränslefilter men vågar inte sätta pengar på det..

Sen det som får mig att vilja köra den på skroten är att när bilen stått på tomgång en två minuter och man gasar till så kommer det typ blårök upp från grenröret :cry:

Men någon som vet vad det kan vara för fel ?

Motor "ingen aning" en 144h
Mil ca 38-40tusen
årsmodel 95a
Nu vet jag inte om 95:or har immobilizer/startspärr, men min 99:a dog strax efter start, sporadiskt, min servicetekniker sa direkt att det är antennringen runt tändningslåset.
(dvs själva den plastdelen som har tändlägena angivet på)
Tog 15min att byta, har gått som en klocka sedan dess.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror att det är först 96 som 850 fick startspärr :)

Det kan vara mycket väl vara en bränslepump som håller på att ge upp, ett bränslefilter som nästan är tätt men då brukar symptomen finnas hela tiden. Hör du ifall pumpen går när du vrider på tändningen eller om det surrar i den precis efter att bilen dör?
av Miinan
Jag har en startspärr bredvid nyckeln som är som en liten pinne...

Bränslepumpen hör man och den går bra varje gång ja vrider om nyckeln, varför jag tror att det kan vara bränslefiltret är för det är inte bytt på många många mil :S
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Miinan skrev:Jag har en startspärr bredvid nyckeln som är som en liten pinne...

Bränslepumpen hör man och den går bra varje gång ja vrider om nyckeln, varför jag tror att det kan vara bränslefiltret är för det är inte bytt på många många mil :S
Ok :D

Ja det skadar inte att byta bränslefiltret och inte är det specielt dyrt heller så jag tycker att du ska göra det om din magkänsla säger det :-)-)
av Miinan
Så nu är filtret bytt och nu har ja skickat iväg ägaren att prova :D .. MEN ja det finns ju alltid ett men.

Jag har funderat på att det kan vara ett lite större problem, kan inte katten ha gett vika ? att cellpaketet ligger så pass att det släpper igenom lite o nästan igen ?
Hur är det med flänsen från grenröret.. ?? kan de ge upp.

Varför denna fundering var för att ja provade gasa till bilen när huven var öppen och då tryckte den tillbaka avgaserna genom flänsen på grenröret... därför undrar ja om inte det kan vara katten som börjar totalhaverera ?

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]