Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lokove
#1083301
Hej!
Vi håller på att byta motor i en 940 FTT -94. Den nya motorn vet jag inget om förutom att det är en B230 FK från 1998 som gått 12 000 mil.
När jag ska montera svänghjulet på "nya" motorn så visar det sig att bussningen som sitter i vevaxelns bakände är tjock och går utanför vevaxeln bakände. På "originalmotorn" så var bussningen liten och fick "plockas ur" vevaxelns bakände. Jag kan även säga att det är ett dubbelmassesvänghjul som vi har från "gamla" motorn.
Och, var sjutton är det lilla svänghjulslagret?

Sedan ska ju svänghjulet monteras rätt. Vad jag har läst så när cylinder 1 är i tändläge så ska det två "ickehålen" på svänghjulet vara mitt för startmotorn. Stämmer detta?

Är det någon som har en sprängskiss på detta eller kan detta?

MVH från en bekymrad Ove
av NilsO
#1083317
Vilken växellåda har din bil – M46 (med overdrive) eller M90 ("riktig" femväxlad)?

940 årsmodell 98 har alltid M90 (eller automat), men årsmodell 94 kan nog även ha M46.

Om din bil har M46 så är nog enklaste lösningen att flytta över svänghjulet. Det går inte att para ihop M46 med "M90-svänghjul" eller vice versa.

Men om din bil faktiskt har M90 så vet jag inte.
av lokove
#1083324
Förlåt, glömde. M90 låda har vi.
av lokove
#1083527
Jodå. Vi flyttar över svänghjulet men det är bussningen och avsaknaden av svänghjulslager som jag inte förstår.

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]