Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steffow
Provade en V60 cc D4 AWD över en helg men konstaterade att den hade väldigt högt vägljud framförallt i hastigheter 40-70. Resonansljud av nåt slag. Var visserligen 19 tumshjul(bor). Trodde först det var odubbade vinterdäck på men det var sommardäck(Pirelli). Kylde av mitt vill-ha-begär.. Fler som reagerat på detta?
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Blir automatiskt mer vägljud med större dimensioner mina 18" sommardäck brusar mer än mina 16" Vinterdäck så det är helt normalt...
av Steffow
Jo det är klart att det blir högre ljud med större hjul men det här upplevde inte jag som normalt, väldigt störande. XC 60 med 18 tum går mycket tystare-
vet inte hur det låter med 20 tum på den, ser snyggt ut iaf :D
Användarvisningsbild
av x74
v60 är väldigt känslig för både däck och vägunderlag, hade innan än my14 den var ganska hemsk att åka i vägbullret var så störande, så jag satt och själv fundera hur tänkte volvo nu? hade jag vart ingenjör hade jag gjort allt för att minska bullret, förövrigt satt det pirelli däck på som bidrog,
var riktiga skit däck på alla sätt o vis, minns när jag satte på nya vinterdäcken jag köpte till, satt på dom lite i förväg för att dubben skulle sätta sig,
efter 2 dagar åkte de av (bilen låt som alla fyra lagren skulle skära närsomhelst, det var hemskt) hade då hunnit labbat med däcktryck bla, så åkte på sommardäcken tills snön kom, hade även konstiga vindbrus i den bilen, sagt å gjort jag beställer en ny och hoppas den är bättre.
så nu har man en my16 sedan 4månader, och den är faktiskt lite tystare,(satt conti däck på) men visst lite känslig för underlaget med men inte alls lika som den förra, heller inget konstigt vindbrus :)
Användarvisningsbild
av leiwi
293x245_Noise_Grade.jpg
293x245_Noise_Grade.jpg (5.48 KiB) Visad 6788 gånger
Steffow skrev:Provade en V60 cc D4 AWD över en helg men konstaterade att den hade väldigt högt vägljud framförallt i hastigheter 40-70. Resonansljud av nåt slag. Var visserligen 19 tumshjul(bor). Trodde först det var odubbade vinterdäck på men det var sommardäck(Pirelli). Kylde av mitt vill-ha-begär.. Fler som reagerat på detta?

Många nyare bilar är känsliga för "däckljud" därför in fördes för några år sen en märkning av däck som heter "Bulleremission" denna märkning finns för däcken och anges i db
Synbolen ser ut som ovan och kan vara bra som hjälp vid val av däck :D
Användarvisningsbild
av Perra83
72dB på Bridgestone Potenza S001 som sitter på V60 R-Design 19".
Dom är inte störande bullriga eller stötiga trots 3bar.
av Steffow
Ok, tack för tipset. bra vid däckköp. fast lite av lotteri vid köp av ny bil. Det som sitter på bilen sitter ju liksom.. Kan man ha önskemål där eller får man ta vad man får? Satt Bridgestone Turanza på min bil som ny som jag inte tyckte om. Sååå spårkännsliga . Några år senare byttes de- bilen gick mycket bättre.
Användarvisningsbild
av Perra83
Nja... har man en bra handlare kan den säkert byta däcken men från fabrik går nog inte.

Jag har haft andra Bridgestone förr som jag inte har tyckt om men dom som sitter på nu är helt okej.
av Mccartney
Håller med om att vägljudet är betydligt högre i V60 trots laminerade rutor än det var i XC70 MY12. Jag är inte nöjd med mina Bridgestone 4mm kvar efter en säsong är inte något vidare tycker jag.
Användarvisningsbild
av LazerHawke
Mccartney skrev:Håller med om att vägljudet är betydligt högre i V60 trots laminerade rutor än det var i XC70 MY12. Jag är inte nöjd med mina Bridgestone 4mm kvar efter en säsong är inte något vidare tycker jag.
löjligt dåligt trots AWD som borde minska slitaget kan man tycka

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]