Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1083149
Helgens genväg genom de värmländska skogsbilvägarna resulterade i ett spräckt oljetråg... :(
Att fixa detta tog inte de 2 timar som Petson estimerade då jag endast hade en begränsad uppsättning verktyg i sommarstugan ... (men tack för god vägledning Petson!, tyvärr läste jag den efteråt, inte innan)

Stressade för mycket vid montering av det nya oljetråget och drog de två vertikala bultarna mot växellådan lite för hårt innan jag drog den sista långa M7 bulten som hållet oljetråget. Trots att alla utom en av de långa bultarna återstod var det tilräckligt för att dra bulten snett i godset och gängan på bulten blev dålig de första 5 mm. Skal köpa en ny oljetrågsbult men funderar också på om det går att använda en gängtapp i motorblocket. Blir det kanske problematisk då det metalspånen som gängtappen skär inte har ngn stans att ta vägen. Tänkte gänga försiktigt och hoppas på att duschning med bromsrengöring tar med sig metalspånen. Fungerar det?
Skal bara dras med 17 nm så gängorna behöver inte bli som nya... Motorn läcker altså inte olja nu!

Hade inte tilgång på loctite under helgen, bör jag ta ut de 20 bultarna och stryka på loctite?

Fikk inte tilbaka fästet till oljekylningens slangar helt 100, dvs de som sitter på framsidan av oljetråget nära generatorn. Med vilka verktyg kommer man åt den skruven?

Varför skal volvos packningslim strykas på så väldigt tunt? Âr det för att limrester inte skal komma in i oljetråget
när man pressar oljetråget mot blocket?

Vanligtvis blir bilen bättre av att man mekar med bilen en hel dag. Frustrerande att meka utan att bilen blir bättre...,mitt gamla oljetråg var 100% rent. Det nya ble 90% rent efter tvätt. :(
Det var nog sista gången jag tog den dyra genvägen (bärgning 3500 kr + 1000 kr oljetråg (volvo ville ha 4200 kr) + 500 kr o-ringar och packningslim).

Lömsk jävla liten sten som jag körde på då det var svårt att se att vägbanan sluttade svagt mot kanterna/ hjulspåren. :-(O)
#1083178
Limmet ska vara tunt för att annars härdar det inte optimalt och sluter inte tätt som det ska, plus att resterna som pressas ut far runt i motorn och kan göra alla möjliga problem i framtiden.
Limmet fungerar ju som så att det inte härdar om det finns luft runt/i det, och ju mer man kletar på desto svårare är det att få bort alla luftbubblor som blir. Stryker man däremot på ett tunnt lager med en korthårig/slät roller så blir det i princip inte en enda luftbubbla.

... Plus att det är ett totalt slöseri med limmet att stryka på mer än man ska. Så jäkla billigt är det ju ändå inte :)
#1083908
White skrev:Har du ingen luftmadrasspump du kan blåsa ren gängorna med när du dragit med tappen?
Ja, eller kanske trykkluft på burk. Dock svårt att hitta en 120 mm lång gängtap. Att förlänga en vanlig gängtap itan att den bygger i diameter (och Inte kommer i bulthålet) Verkar också omöjligt. Testar om jag får drag med ny bult!

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]